The Danish Coop bans fluorinated compounds in all cosmetics

As the first retail group in the world, Coop in Denmark has decided to discontinue all purchases ofcosmetics and personal care products containing harmful fluorinated substances.

Fluorinated compounds also known as PFAS (Per- and polyfluoroalkyl substances) are suspected of affecting humans, animals and the environment. Several of the substances have been associated with cancer, endocrine disruption, obesity, increased risk of miscarriage, weakened immune system, and inhibited growth in foetuses. Leading scientists around the world are concerned and have long been demanding tighter legislation to restrict the use of PFAS.

“Cosmetics are products that come into direct contact with your skin and which contain substances from the highly criticized group of fluorinated substances, the PFAS. Research shows that these substances can negatively affect our health and the environment. They are also extremely slowly degraded and therefore accumulate in the environment. We should not be using these fluorine substances in everyday products when it is fully possible to produce quality products without” says Quality Manager Malene Teller Blume, Coop Denmark.

Consequently, Coop informed all its suppliers this week that all purchases of cosmetic products containing fluorinated substances will be discontinued with immediate effect, even those from international brands. As a result all such affected products are phased out by September 9th 2019.

“It is on the basis of a precautionary principle that we now prohibit PFAS in all cosmetics and care products including existing branded products. We have a great focus on protecting our customers from exposure to chemical substances that can contribute to a harmful cocktail effect. By taking the lead, we hope that the entire international beauty industry can be encouraged to find better alternatives” says Malene Teller Blume.

Coop Denmark is one of Denmark’s largest retailers of fast moving consumer goods. Coop Denmark operate the retail chains Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, the webshop coop.dk and the subsidiaries fakta A/S and Irma A/S. Together with the co-operative societies Coop have an annual turnover of approximately DKK 50 billion and 1,050 stores all over Denmark. We have approximately 36,000 employees in total.

For further information please contact:
Quality Manager Malene Teller Blume

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly har indgået aftale med NPV A/S om etablering af et helt Kvickly varehus på Gammelhavn i Vejle. Der bliver tale om en flytning af det varehus, Kvickly har haft i Bryggen siden etableringen i 2008. ”Med aftalen om etablering på Gammelhavn får vi en optimal placering i Vejle, trafikalt nemt at komme til med parkeringspladser lige ved indgangen og muligheden for at præsentere det bedst og mest moderne inden for dansk dagligvarehandel,” siger kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly. Medarbejderne i Kvickly Bryggen flytter med over i det nye varehus, og varehuset i Bryggen vil være åbent helt normalt frem til den dag den nye butik på Gammelhavn slår dørene op. I NPV A/S siger udlejningsdirektør Line Højvang Christiansen om aftalen med Kvickly: ”Vi er glade for, at få Kvickly ind på den meget markante og centrale placering i Vejle, hvor butikken får en fantastisk synlighed og tilgængelighed fra Fredericiavej med gode parkeringsforhold for kunderne. Kvickly vil med sin tilstedeværels

Coop flytter lager fra Vejen til Odense2.5.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vejen Distributionscenter bliver en del af Odense Distributionscenter pr. 1. oktober. Lageret, som Coop etablerede i 1963, har stået for distribution af dagligvarer til fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn. Fremover skal de primært have varerne fra Odense. ”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover,” siger supply chain direktør Nicolaj Boysen, Coop. Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning. ”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en orden