Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

The Army Painter fra Skanderborg vinder prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling 2021

Det er netop offentliggjort, at The Army Painter er løbet med sejren om at have gennemført den bedste digitale omstilling blandt et stærkt felt af indstillede virksomheder.
Bo Penstoft, direktør The Army Painter og vinder af Årets Digitale SMV:Omstilling 2021

Hvert år hylder Erhvervsstyrelsen de bedste virksomheder for at inspirere de næste til at udnytte de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin virksomhed. Det kan nemlig skabe imponerende resultater – og det er netop, hvad der er sket hos The Army, som sprøjter specialmaling fra fabrikken i Skanderborg ud til spil-glade børn og voksne i hele verden.

Det at male figurer er Bo Penstofts store passion i livet – og ifølge ham selv, det fedeste han ved. I 2007 startede han The Army Painter, hvis primære forretningsområde er maling til tinsoldater – og han har mildt sagt forvandlet sin hobby til en særdeles solid forretning. Han har skabt et brand i en nørde-niche og fået spil-entusiaster i hele verden til at foretrække specialmaling fra The Army Painter til deres figurer fra Star Wars og Dungeons og Dragons spil.

Virksomheden fra Skanderborg har siden 2007 haft sømmet i bund, når det gælder digital omstilling:

”Da vi startede i 2007, var vi voldsomt analoge. Vi gjorde alting ved håndkraft. Vi sad ved påfyldningsstationer, hvor vi manuelt fyldte malinger på, og da vi først fik vind i sejlene med vores produkter i udlandet, havde vi ikke anden mulighed end at begynde at kigge andre veje – og det var digitalisering”, siger direktør Bo Penstoft.

Siden har virksomheden fået lavet fire maskiner, der har været med til at øge produktionskapaciteten. Hvor virksomheden førhen producerede 1000 produkter per person om dagen, producerer virksomheden nu 1500 færdige produkter per person i timen og i alt 1,5 millioner produkter om måneden.

Digitaliseringen af produktionen har været med til at gøre det muligt for The Army Painter at lancere sine produkter på Amazon:

”En af de udfordringer vi havde var, at vi allerede var repræsenteret på Amazon, men af andre end os selv. Så det så rent ud sagt horribelt ud! Vi nedsatte derfor en taskforce i marketingafdelingen, der arbejdede et helt år med at finde ud af, hvilken produktpræsentation Amazon ville have. Vi kiggede på tekst, video, søgeord, uddybende spørgsmål – det gjorde vi for alle vores produkter,” siger Bo Penstoft.

I dag har virksomheden tre medarbejdere, der alene sidder med Amazon, og virksomheden har de sidste par år haft skyhøje vækstrater. Det skyldes i høj grad det strategiske arbejde med at sælge digital via platformen Amazon.

The Army Painter fordoblede sin omsætning i 2020, og på kun otte måneder ansatte virksomheden 52 medarbejdere for at kunne følge med væksten og gik på den korte tid fra at være 20 til 72 ansatte.

I Erhvervshus Midtjylland er man stolte over at vinderen for andet år i træk er en midtjysk virksomhed:

”Netop i disse tider viser en virksomhed som The Army Painter vejen for mange virksomheder. Digitalisering og herunder især salg via online markedspladser kan for mange være en fremtidsvej. Og The Army Painters målrettede og intensive arbejde viser, at man meget hurtigt kan se en effekt, der tydeligt afspejles på bundlinjen”, siger Erik Krarup, direktør for Erhvervshus Midtjylland.

Evita Rosdal, forkvinde for SMV:Boardet, overrakte i dag prisen til Bo Penstoft fra The Army Painter. I alt har tre virksomheder dystet om prisen for Årets Digital SMV:Omstilling 2021. Foruden The Army Painter var BCM Transtech fra Fyn og Fresh.land fra København også i finalen om prisen.

www.thearmypainter.com
The Army Painter blev grundlagt i 2007. Virksomheden har i alt 72 ansatte og har sine produkter repræsenteret i 56 lande. Eksporten udgør 98,5 % af virksomhedens omsætning.

Omstillingsprocessen er gennemført i perioden 2018 til 2020. Kernen i den digitale omstilling har været udvikling og implementering af nye automatiske specialbyggede tappeliner og opbygning af internt Amazon-team for at accelerere salget af produkter på Amazon.

The Army Painters investering i et automatiseret tappe- og etiketteringsanlæg har været fundamentet for den digitale omstilling og for virksomhedens Amazon satsning, da det har givet en stabil forsyning og høj leveringssikkerhed.

Den digitale rejse har flyttet virksomheden fra at være en lavteknologisk virksomhed med manuel påfyldning af mikro malebøtter og traditionelt websalg til en virksomhed med en høj automatiseringsgrad og et avanceret digitalt salgssetup med en strategisk, intern Amazonafdeling, der har indgående viden om at udnytte Amazon platformen optimalt og som sikrer optimal planlægning og opfølgning på forretningsprocesserne.

Skal du i gang eller videre med digital omstilling?

SMV:Digital har nu åben for ansøgninger og åbner for yderligere fire puljer i første halvår af 2022, hvor du kan søge tilskud til privat rådgivning eller investering i IT og teknologi.

Du kan også få hjælp til at udvikle dine egne eller dine medarbejderes digitale kompetencer.

Det kan være indenfor e-handel, automatisering, digital sikkerhed - eller noget helt andet, der gør, at din virksomhed kan sætte turbo på vækst og udvikling.

Læs mere om SMV:Digital

Pressefoto, The Army Painter