TEKNIQ: Ny godskørselslov er et vildskud af de helt store

Ny godskørselslov betyder, at alle danske varebiler skal registreres igen. Det er helt hen i vejret, lyder det fra brancheorganisationen TEKNIQ.

Den 1. juli træder de nye regler om godskørsel i kraft. Det betyder, at alle varebiler over to ton skal omregistreres inden for de næste fire måneder for at få den attest, der skal ligge i bilen.

”Det er helt hen i vejret. Vi troede, at vi var på vej mod færre administrative byrder, men nu går vi den stik modsatte vej,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Installationsbranchen, der repræsenterer de danske el- og vvs-virksomheder.

Reglerne er indført for at skærpe kontrollen med de varevogne, der anvendes til at køre gods for andre end ejeren. Men ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets egne skøn, drejer det sig reelt kun om 11.500 varebiler. Alle de andre varebiler - 275.000 - bruges kun til eget værktøj og materialer, der anvendes i arbejdet. Alligevel skal alle nu have en ny registreringsattest.

”Man skal naturligvis sikre sig mod snyd med godstransport, men der findes andre og mere smidige måder at komme det til livs på. Med de nye regler skærer man alle erhvervsdrivende med varevogne over én kam og skaber unødig bureaukrati. Det er helt ude af proportioner,” siger Niels Jørgen Hansen.

De nye regler er vedtaget af et flertal uden om regeringen, bestående af Socialdemokratiet, SF, DF, Enhedslisten og Alternativet.

”Min opfordring til partierne er, at de sætter sig ned og bliver enige om at forenkle reglerne, så de ikke skaber mere administrativt bøvl for virksomhederne. Det er der rigeligt af i forvejen,” siger Niels Jørgen Hansen.

Kontakt: Niels Jørgen Hansen, adm. direktør TEKNIQ, mobil 40 74 43 60

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør TEKNIQ, mobil 40 74 43 60

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr