TEKNIQ Arbejdsgiverne: Vi skal spare nu – energikrise må ikke koste job

Vi står midt i en energikrise, som alle – virksomheder, danskere og det offentlige – skal være fælles om at løse. Vi skal spare på energien, men vi er samtidig afhængig af, at holde virksomhederne åbne og i gang. Ellers vil det koste arbejdspladser, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation for cirka 4.000 virksomheder.

- Vi skal spare på energien alle de steder, hvor det er muligt. Det er bydende nødvendigt, ikke bare for at kunne holde varmen til vinter, men også for at sikre solidaritet med vores europæiske naboer. Det er en fælles udfordring, som vi er nødt til at løse ved fælles indsats. Det vigtige er nu, at det bliver gjort på en smart måde, så vi ikke gør ondt værre, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

- Det er alvorligt nok at fryse, fordi man ikke har råd til at holde gang i radiatorerne – men det er endnu værre, hvis man samtidig har mistet sit arbejde. Derfor er det helt afgørende, at de løsninger, vi griber til, ikke resulterer i, at virksomheder må lukke ned. Det vil nemlig koste job. Det er oplagt først at se på energibesparelser på de områder, hvor der ikke er produktion i gang – for eksempel i de mange administrative afdelinger i både offentlige og private virksomheder, siger den administrerende direktør.

Blandt de økonomiske faktorer, der presserdanskernes økonomi, er elpriserne. Derfor nikker TEKNIQ Arbejdsgiverneanerkendende til elafgiften som et godt håndtag at trække i – også for atmindske den danske afhængighedaf bl.a. russisk gas, da det kan øge danskernesincitamenter til at skifte til grønnere eldrevne energikilder.

- Elafgiften er et rigtig godt redskab i en tid med galopperende elpriser. Høje elpriser udhuler nemlig desværre incitamentet til at investere i de grønne løsninger, som hurtigt vil kunne sænke det enkelte hjems energiforbrug. Varmepumper kan spare en masse energi og kan installeres hurtigt, så det giver rigtig god mening at pille ved elafgiften, så vi hurtigere kan få grøn varme ind i de danske hjem. For at holde den kolde vinter for døren – og for at hjælpe klimaet, siger Troels Blicher Danielsen.

Helt konkret kunne man give mulighed for at reducere elafgiften ved luft/luft-varmepumper, da de er hurtige at installere og kan være et godt og billigtsupplement til eksempelvisejerne af naturgasfyr, der kan få svært ved at overskue varmeregningen til vinter. Andre muligheder er fremrykning af de mange tilskudsmillioner i både Erhvervspuljen og Bygningspuljen, så vi får sat gang i de initiativer, der også på længere sigt hjælper de grønne omstilling på vej i husholdningerne og i virksomhederne.

For yderligere kontakt venligst kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 2830 1544.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Velkommen elafgiftslettelse kan redde arbejdspladser23.9.2022 09:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En midlertidig afgiftsreduktion er en fornuftig håndsrækning til de borgere og virksomheder, som er hårdt presset af stigende energipriser, lyder meldingen fra Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen og en række støttepartier har præsenteret en politisk aftale, som suspenderer elafgiften i seks måneder – fra de aktuelle ca. 70 øre/kWh til EU's mindstesats på 0,8 øre/kWh.

Organisationer: De danske bygningstage kan forsyne Danmark med grøn strøm16.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny analyse fra organisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Ingeniørforeningen, IDA viser et kæmpe potentiale for at udnytte tagarealer på f.eks. fabrikker, idrætshaller og lagerbygninger til at opstille solceller og producere grøn strøm. Tal fra Energistyrelsen viser, at alene flade tage på industribygninger vil kunne bidrage med 5,5 gigawatt inden 2030. Det tal kunne dog være væsentligt højere, hvis en række centrale benspænd for både kommuner og private virksomheder blev fjernet, lyder det fra organisationerne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Regeringens energiløsning må ikke ende som Corona-støttepuljernes papirtigre14.9.2022 13:34:38 CEST | Pressemeddelelse

- Det er en hårfin balance, regeringen forsøger at finde mellem at sikre likviditet til et erhvervsliv, som er hårdt presset af tårnhøje energipriser – uden at måtte skubbe til inflationen eller sætte det stærke fokus på energibesparelser over styr. Flere virksomheder er økonomisk pressede, så diagnosen er korrekt, men kuren fra regeringen er ikke nødvendigvis den rette, siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne. Reaktionen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, kommer efter at regeringen i dag præsenterede en model, der skal afhjælpe danskernes og SMV’ernes økonomiske belastning under energikrisen. Der lægges op til en indefrysnings-model, hvor stigninger ud over niveauet for el, gas og fjernvarme i efteråret 2021 kan udskydes til betaling, når energipriserne igen er normaliseret. Troels Blicher Danielsen peger i den forbindelse på, at modellen ikke må blive et af de bureaukratiske ’støttemonstre’, som