TEKNIQ Arbejdsgiverne: Velkommen elafgiftslettelse kan redde arbejdspladser

En midlertidig afgiftsreduktion er en fornuftig håndsrækning til de borgere og virksomheder, som er hårdt presset af stigende energipriser, lyder meldingen fra Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen og en række støttepartier har præsenteret en politisk aftale, som suspenderer elafgiften i seks måneder – fra de aktuelle ca. 70 øre/kWh til EU's mindstesats på 0,8 øre/kWh.

- Vinterhjælpen er kærkommen. Borgere og virksomheder er presset fra alle sider i øjeblikket: Stigende inflation, skyhøje energipriser, usikkerheder på arbejdsmarkedet bare for at nævne nogle eksempler. På den korte bane har vi nu lidt mere ro på bagsmækken - nu skal vi forberede os på det lange løb, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Troels Blicher Danielsen roser især nedsættelsen af elafgiften.

- Lavere elafgift kan hjælpe med at holde temperaturen oppe i de danske hjem og holde gang i maskinerne i virksomhederne. Dermed kan det også være med til atredde danske arbejdspladser, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Den administrerende direktør nikker anerkendende til, at man har valgt en regulær afgiftsnedsættelse i stedet for eksempelvis en tilskudsordning, som ofte ender med at blive bureaukratisk.

-Virksomhederne skal fokusere på at drive virksomhed. Det er det, de er bedst til. Derfor skal vi også sørge for, at de incitamenter, vi giver til blandt andet den grønne omstilling, ikke er omspundet af bureaukrati. I den forbindelse er en målrettet afgiftsnedsættelse en både enkel og effektiv løsning, siger Troels Blicher Danielsen.

For yderligere, kontakt venligst kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 28301544.

Organisationer: De danske bygningstage kan forsyne Danmark med grøn strøm16.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny analyse fra organisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Ingeniørforeningen, IDA viser et kæmpe potentiale for at udnytte tagarealer på f.eks. fabrikker, idrætshaller og lagerbygninger til at opstille solceller og producere grøn strøm. Tal fra Energistyrelsen viser, at alene flade tage på industribygninger vil kunne bidrage med 5,5 gigawatt inden 2030. Det tal kunne dog være væsentligt højere, hvis en række centrale benspænd for både kommuner og private virksomheder blev fjernet, lyder det fra organisationerne.