TEKNIQ Arbejdsgiverne: Tillykke med valget – og velkommen til virkeligheden!

Vælgerne har talt ved demokratiets festdag, men der er ikke tid for de folkevalgte til at hvile på laurbærrene. En ny virkelighed med energikrise og økonomisk usikkerhed kræver både nytænkning og ansvarlighed fra det nye folketing, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer 4.100 virksomheder og er Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation.

- Det er en usikker tid for danske virksomheder, hvor vi ser ind i flere kriser, som kun ser ud til at vokse. Der er derfor behov for, at en ny regering dannes hurtigt, og at et samlet folketing samarbejder om løsninger. Danmarks fortsatte velfærd, vækst og grøn omstilling kræver både vilje og knofedt, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Danmarks virksomheder skal have bedre vilkår for at udvikle og bygge fremtidens samfund.

- Stærke virksomheder er motoren i det danske samfund. Derfor er det en bunden opgave at sikre bedre erhvervsvilkår, hvor det bliver mere attraktivt for landets virksomheder at investere i grønne løsninger, og hvor vi letter de administrative byrder, så virksomhederne kan fokusere på at drive forretning og udvikle vores samfund, siger Troels Blicher Danielsen.

Det kræver ikke mindst kompetent arbejdskraft og investeringer i erhvervsuddannelserne, hvilket en lang række partier da også har lovet i løbet af valgkampen. Nu er det tid til at omsætte løfterne til handling.

- Vi har længe arbejdet for at løfte kvaliteten i erhvervsskolerne – og understreget, at der også skal politisk handling til. Aftalerne og investeringerne kan ikke vente. Der skal fart på, for vi står over for en akut krise, siger Troels Blicher Danielsen.

For yderligere, kontakt kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 28301544.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Velkommen elafgiftslettelse kan redde arbejdspladser23.9.2022 09:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En midlertidig afgiftsreduktion er en fornuftig håndsrækning til de borgere og virksomheder, som er hårdt presset af stigende energipriser, lyder meldingen fra Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen og en række støttepartier har præsenteret en politisk aftale, som suspenderer elafgiften i seks måneder – fra de aktuelle ca. 70 øre/kWh til EU's mindstesats på 0,8 øre/kWh.

Organisationer: De danske bygningstage kan forsyne Danmark med grøn strøm16.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny analyse fra organisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Ingeniørforeningen, IDA viser et kæmpe potentiale for at udnytte tagarealer på f.eks. fabrikker, idrætshaller og lagerbygninger til at opstille solceller og producere grøn strøm. Tal fra Energistyrelsen viser, at alene flade tage på industribygninger vil kunne bidrage med 5,5 gigawatt inden 2030. Det tal kunne dog være væsentligt højere, hvis en række centrale benspænd for både kommuner og private virksomheder blev fjernet, lyder det fra organisationerne.