TEKNIQ Arbejdsgiverne: Husk erhvervsuddannelserne i nødvendig reform

Det er afgørende for den grønne omstilling, at erhvervsskolerne får tidssvarende teknologisk udstyr, og at underviserne bliver opkvalificeret. Reformeringen af uddannelsesområdet er nødvendig, og tempoet skal op.

Sådan lyder meldingen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen i dag har præsenteret reformudspillet ”Danmark kan mere 3”. I udspillet lægger regeringen op til at bruge en milliard på at forbedre undervisningen på universiteterne og en milliard på den øvrige uddannelsessektor, hvor velfærdsuddannelserne og erhvervsuddannelserne står højt på prioriteringslisten. Og her bør erhvervsuddannelserne stå allerforrest i køen, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, er det afgørende, at vi investerer i nyt udstyr på erhvervsskolerne – og at vi løfter undervisernes faglige kompetencer, så de matcher den teknologiske udvikling. Ellers ender vi med at sende halvbagte faglærte ud fra skolerne til at løse nogle af samfundets mest afgørende opgaver, og det kan vi ikke være tjent med, siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det er de studerende på de tekniske, grønne erhvervsuddannelser, som, når de er udlærte, skal installere de varmepumper, solceller, vindmøller, power-to-X-anlæg, m.m., som skal gøre os uafhængige af fossile brændsler. Derfor er en investering i erhvervsuddannelserne en investering i den grønne omstilling, siger den administrerende direktør.

I udspillet lægger regeringen også op til at styrke mulighederne for efter- og videreuddannelse, mens man samtidig har tilknytning til arbejdsmarkedet. Det er et forslag som TEKNIQ Arbejdsgiverne bakker op om.

Vi har i øjeblikket et travlt arbejdsmarked, hvor der er et stort behov for, at vi løbende opkvalificerer arbejdsstyrken. Den hastige teknologiske udvikling og digitaliseringen gør, at der er meget stor forskel på, hvad eksempelvis en elektriker skal kunne i dag sammenlignet med for 10 år siden. Derfor er det meget positivt, at området bliver prioriteret i udspillet, siger Troels Blicher Danielsen.

For yderligere, kontakt venligst kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 28301544.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Velkommen elafgiftslettelse kan redde arbejdspladser23.9.2022 09:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En midlertidig afgiftsreduktion er en fornuftig håndsrækning til de borgere og virksomheder, som er hårdt presset af stigende energipriser, lyder meldingen fra Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen og en række støttepartier har præsenteret en politisk aftale, som suspenderer elafgiften i seks måneder – fra de aktuelle ca. 70 øre/kWh til EU's mindstesats på 0,8 øre/kWh.

Organisationer: De danske bygningstage kan forsyne Danmark med grøn strøm16.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny analyse fra organisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Ingeniørforeningen, IDA viser et kæmpe potentiale for at udnytte tagarealer på f.eks. fabrikker, idrætshaller og lagerbygninger til at opstille solceller og producere grøn strøm. Tal fra Energistyrelsen viser, at alene flade tage på industribygninger vil kunne bidrage med 5,5 gigawatt inden 2030. Det tal kunne dog være væsentligt højere, hvis en række centrale benspænd for både kommuner og private virksomheder blev fjernet, lyder det fra organisationerne.