Tefcold

Tefcold upprustar med kylprodukter för mindre stormarknader

Kylgiganten Tefcold lanserar många nya kyl- och frysprodukter för mindre stormarknader och butiker. En expert från England har handplockats för att sätta ihop ett perfekt sortiment åt kundgruppen.
Kylgiganten Tefcold lanserar många nya kyl- och frysprodukter för mindre stormarknader och butiker. Jesper Kirkeby Hansen (i mitten), som är VD för Tefcold ser fram emot att ge full gas med en helt ny produktgrupp.  Foto: PR.
Kylgiganten Tefcold lanserar många nya kyl- och frysprodukter för mindre stormarknader och butiker. Jesper Kirkeby Hansen (i mitten), som är VD för Tefcold ser fram emot att ge full gas med en helt ny produktgrupp. Foto: PR.

Den danska distributören av kyl- och fryslösningar TEFCOLD rustar nu upp på ett område där företaget tidigare har låtit konkurrenterna ta ledningen. Mindre stormarknader och livsmedelsbutiker kan därmed se fram emot ett brett utbud av nya produkter som är anpassade exakt enligt deras behov.

- Vi tog en grundlig titt på de mindre stormarknadernas behov och var tvungna att erkänna att vi helt enkelt inte hade de rätta produkterna. I dialog med branschen har vi därför tagit fram ett solitt sortiment som vi nu är redo att lansera både i Sverige och på andra internationella marknader, förklarar Jesper Kirkeby Hansen som är VD för Tefcold.

Kylig nyckelperson

I sitt försök att utveckla och sätta ihop det bästa möjliga sortimentet anställde Tefcold den engelske experten inom kylar för livsmedelsbutiker, Mark Stratford. Med sin bakgrund som teknisk chef hos Storbritanniens största livsmedelskedja Tesco har han inkommande kunskaper om stormarknadernas behov.

- Det stod snart klart att vår satsning enbart kunde bli framgångsrik om vi hade rätt know-how. När det gäller stormarknader är försäljningsprocessen mycket komplex med många okända faktorer och det finns aldrig två liknande projekt. I processen har Mark Stratford varit en nyckelperson hela vägen från produktutvecklingen till coachning av säljteamet, säger Jesper Kirkeby Hansen.

Mark Stratford har anslutning till Tefcolds dotterbolag Interlevin med huvudkontor strax utanför Leicester i England.

Viktigt att känna produkterna

Lanseringen av det stora antalet nya produkterna har skett i en tumultartad tid med en pandemi som har lagt krokben för alla internationella samarbeten. Medan många andra företag har reagerat med försiktighet i de här osäkra tiderna har Tefcolds ledning haft en annan strategi.

- Många andra företag har valt att gå på total sparlåga - men vi valde att ge full gas och kör nu ut på marknaden med alla våra nya produkter. Vår största utmaning är att visa upp produkterna eftersom det för tillfället finns få personer som kan mötas ansikte mot ansikte. Det är helt enkelt mycket lättare att förvissa kunderna om produkternas fördelar när de kan känna av kvaliteten och se de olika funktionerna, förklarar Jesper Kirkeby Hansen.

Han rapporterar däremot om mycket positiva resultat vid de relativt få kundbesöken som hitintills har skett.

Jesper Kirkeby Hansen
CEO, TEFCOLD A/S
jkh@tefcold.com

Billeder

Download
Produkterna täcker många olika versioner av diskar och skåp med både kyl och frys. Foto: PR.

Information om Tefcold

Tefcold
Industrivej 25
8800 Viborg

86601933https://www.tefcold.com/?

TEFCOLD A/S är en av Europas ledande leverantörer av högkvalitativa kyl- och fryslösningar för den professionella marknaden. Företaget med rötter i Danmark har mer än 2000 kunder spridda över 100 länder och tre stora lager i Danmark, England och Slovenien. www.tefcold.dk.

Følg pressemeddelelser fra Tefcold

Flere pressemeddelelser fra Tefcold