Emendo Consulting Group

Tech-virksomheden Blackbird henter 35 millioner kroner i investeringer fra Vækstfonden og en privat investor. Pengene skal booste digitaliseringen og konkurrenceevnen i danske og globale produktionsvirksomheder

Danske Blackbirds innovative teknologi styrker danske produktionsvirksomheders konkurrenceevne og sikrer, at jobs i industrien ikke forsvinder til lavtlønslande. Samtidig sætter den nye investering for alvor turbo på Blackbirds vækst i markedet.
Peter Savnik (t.v.) og Søren Schønnemann (t.h.) står i spidsen for henholdsvis driften og den kommercielle vækst af Blackbird.

Blackbird, som leverer intelligent cloud teknologi til virksomheders fabriksproduktion indenfor fx medicinal- og fødevareindustrien, har modtaget en ny investering fra Vækstfonden på 30 millioner kroner og yderligere 5 millioner kroner fra sin danske ejer Anchor Point ApS.

”Investeringen fra Vækstfonden kommer vores kunder direkte til gode. Nu kan vi fortsætte med at udvikle vores teknologi i verdensklasse og fremskynde vores mål om leveringen af produkter, som allerede i dag hjælper hundredvis af virksomheder med at deltage i industri 4.0-revolutionen”, fortæller Finn Hunneche, grundlægger af Blackbird.

Smart brug af data sikrer effektivitet og arbejdspladser
Blackbirds system giver virksomhederne adgang til data, der kan optimere deres produktion i realtid og fjerne fejl, før de bliver til problemer i produktionen. Systemet kan bruges uafhængigt af virksomhedens størrelse eller alderen på maskinen og er meget let at installere, fordi den bruger standard interfaces og cloudløsningen er åben og skalerbar.

”Data fra fremstillingsprocesser indeholder en guldgrube af værdifulde oplysninger om, hvordan man kan arbejde mere effektivt. Virksomheder, der udnytter disse data rigtigt, vil føre an i den digitale transformation af industrien. Resten vil blive udkonkurreret", siger Finn Hunneche.

Danmark er et foregangsland, når det kommer til digitale løsninger, og derfor er det globale forretningspotentiale også stort, fortæller Rolf Kjærgaard, administrerende direktør i Vækstfonden:

”I Danmark er vi kendte som et af de mest digitaliserede lande i verden, og mange dygtige iværksættere har været med til at skabe en stærk dansk styrkeposition. Det er Blackbird et rigtig godt eksempel, og de har i høj grad spottet en vigtig målgruppe i den digitale omstilling – produktionsvirksomhederne. Dermed har Blackbird ikke blot et stort globalt forretningspotentiale, men kan også gøre en væsentlig forskel for produktionsvirksomheder i hele Danmark.”

Ambitiøse vækstmål,nye ansættelser og ekspansion i udlandet
Kapitaltilførslen giver Blackbird muskler til at tage det gennemprøvede og anerkendte produkt og skalere det globalt. To nyudnævnte partnere, Peter Savnik og Søren Schønnemann, vil henholdsvis lede driften og den kommercielle vækst af virksomheden.

Det er målet at ansætte 20-25 personer i løbet af de næste to år og åbne nyt kontor i Tyskland og i USA. I dag anvendes Blackbirds teknologi allerede på mere end 1500 maskiner i 27 lande. Blandt kunderne er førende globale virksomheder indenfor medicinal-, fremstillings-, drikkevare- og fødevarebranchen samt over 100 mindre virksomheder. Blackbird er en del af Emendo Consulting Group.

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Vækstfonden har sammen med Danmarks Grønne Investeringsfond 10 mia. kr. til at finansiere og udvikle grønne og bæredygtige virksomheder i hele Danmark. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 11.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 42 mia. Kr.

Om Blackbird

Blackbird blev etableret i 2016 som et forsøg på at forbedre produktionsprocesserne hos en af Emendo Consulting Groups kunder, Royal Unibrew. Emendo-teamet, som på daværende tidspunkt blev ledet af Finn Hunneche og Anders Arnum Jensen (stiftere af Emendo Consulting Group), fandt ud af, at de havde brug for at indsamle flere data fra produktionslinjerne, hvilket på det tidspunkt var en meget arbejds- og tidskrævende proces. Løsningen blev at udvikle en lille sensorenhed, der kunne overvåge linjerne og videregive data i et let tilgængeligt onlineformat. Finn og Anders skabte sammen, den første enhed i et kælderværksted. Derfra blev Blackbird født.
I dag bliver Blackbird anvendt på mere end 1500 maskiner i 27 lande. Kunderne er førende globale medicinal-, fremstillings-, fødevare- og drikkevarevirksomheder og hundredvis af mindre virksomheder. Læs mere på www.blackbird.online.

Billeder

Information om Emendo Consulting Group

Emendo Consulting Group
Sundkaj 153, 2
2150 Nordhavn

Hos Emendo Consulting Group er vi drevet af at opnå ekstraordinære resultater og skabe en positiv impact for vores kunder og samfundet, ved at være på forkant med alt hvad vi gør. Vi er et konsulentfirma, der leverer ekspertise og hands-on services på alle stadier af et produkts livscyklus, fra tidlig forskning og udvikling, projektledelse og produktionsanlægsdesign og -konstruktion til it-implementeringer, ledelsesrådgivning, operationel ekspertise og dataindsamling og analyse. Emendo blev etableret i 2006 og beskæftiger mere end 100 konsulenter, der arbejder med kunder i Danmark, Europa og USA. Læs mere på www.emendo.com.

Følg pressemeddelelser fra Emendo Consulting Group