Tech-talent vinder Pigeprisen 2022

DTU-studerende Neha Imtiaz Ullah vinder PlanBørnefondens Pigepris 2022 for sit arbejde med at få flere piger ind på de naturvidenskabelige uddannelser – de såkaldte STEM-fag. Pigeprisen uddeles i samarbejde med Femina.

Klapsalver og jubel lød, da forperson for Pigepris-juryen Stine Bosse tordag aften udråbte Neha Imtiaz Ullah til dette års vinder af PlanBørnefondens Pigepris. Neha vandt prisen efter en offentlig afstemning på PlanBørnefondens hjemmeside.

Neha Imtiaz Ullah har stiftet Nordic Women in STEM med formålet at få flere piger til at interessere sig for STEM-fagene (Videnskab, Teknologi, Ingeniørvidenskab og Matematik).

De to andre nominerede var foreningen Skateducate og iværksætter Nima Sophia Tisdall.

”Nehas indsats for at få flere piger til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser er vigtig. Der er en skæv kønsfordeling på uddannelserne, og det er vigtigt, at flere piger vokser og op og bliver ingeniører, og dermed præger fremtidens teknologiske løsninger,” siger Stine Bosse.

Neha var mildest talt overrasket over at blive udråbt som vinder.

”Det at vinde prisen føles virkelig bare som en drøm. Jeg havde virkelig ikke forstillet mig, at jeg ville vinde. Jeg havde ikke engang tænkt på en takketale. Jeg er simpelthen så glad,” siger Neha Imtiaz Ullah.

På scenen dedikerede hun prisen til sine forældre, der har haft en stor andel i, at hun i dag studerer til at blive elektroingeniør.

Vigtigt fokus på STEM-fagene

Nordic Women in STEM organiserer workshops og holder oplæg på danske skoler og gymnasier for at give unge piger rollemodeller inden for teknik, kodning og robotter. Det er vigtigt at få fokus på, hvor mange piger der mangler i STEM-fagene, fordi man ikke lægger mærke til, hvor mange der faktisk mangler på uddannelserne, mener Neha:

”Der findes så meget ubevidst bias i den måde, vi bygger f.eks. mobiler, biler og alt muligt rundt omkring, og det påvirker faktisk kvinder helt vildt meget. Det er så vigtigt at have kvinder rundt om bordet, særligt nu, hvor vi befinder os midt i en energikrise. Vi har brug for at have folk, der tænker forskelligt. Det skal vi udnytte,” siger Neha.

Pigeprisen blev uddelt på Sigurdsgade i København torsdag. Omkring 300 mennesker var mødt op til arrangementet, hvor Nikkie Niyibigira og Laila Aden Hjortshø fra P3-programmet SPICE var værter. Undervejs var der interview med historiker og forfatter til bogen ”Kend din historie”, Gry Jexen, der fortalte om sit arbejde med at skrive kvinder ind i historien. Derudover var boksetræner Sune Csonka på scenen for at fortælle om sin indsats for ligestilling. Soleima, Stine Bramsen og Meelo stod for musikalske indslag i løbet af aftenen.

Med prisen modtager Neha Imtiaz Ullah 20.000 kr fra TuborgFondet.

Det er femte år i træk, at PlanBørnefondens Pigepris blev uddelt. Prisen gives til en person eller organisation, der har gjort en ekstraordinær indsats for at fremme ligestilling. Prisen uddeles igen i år i samarbejde med Femina.

PlanBørnefonden arbejder langsigtet i verdens mest skrøbelige og udsatte områder for at give børn og unge en bedre fremtid. Det gør vi både gennem vores sponsorship-programmer og vores programarbejde, som støttes af private fonde og institutionelle donorer. Vi er en stærk organisation der arbejder for at sikre børns rettigheder og skabe lige muligheder for alle, uanset køn.