Team Aya på maratonrejse for Børnecancerfonden

Thomas Mørkedal og hans svoger Mads skal den 19.maj løbe Telenor CPH Marathon, og det har de én rigtig god grund til.

Mads (tv) og Thomas løber Telenor CPH Marathon for at samle penge ind til Børnecancerfonden. (Privatfoto)

"Kræft er bare en skod-sygdom, og især når den rammer børn og unge, som jo ikke har røget 40-50 smøger om dagen i 50 år. De burde ikke tænke over, hvornår de skal til næste kemo, de burde tænke over første skoledag, hvilke uddannelse de skal tage og så videre," siger 38-årige Mads Mørkedal fra Ringsted, som tidligere i år oprettede Team Aya.

Team Aya er opkaldt efter Mads fireårige niece Aya fra Ørslev, som har fået konstateret en tumor i hjernen, og Team Aya består ud over Mads af Ayas far Thomas Mørkedal, som tilbage i 2017 selv fik fjernet en tumor i hjernen.

"Min tumor var heldigvis til at fjerne, men 7 måneder efter min operation, fik Aya konstateret en stor tumor i hjernen, som ikke kan fjernes ved operation, og hun er nu i gang med et kemoforløb på 18 måneder. Det var i forbindelse med Ayas indlæggelse, at jeg stiftede bekendtskab med Fundracers, som samler ind til Børnecancerfonden, og det er Fundracers, som nu er fundamentet for mit og Mads projekt," siger Thomas Mørkedal.

På fælles maratonrejse

Mads og Thomas har nemlig valgt, at Telenor Copenhagen Marathon den 19. maj, skal danne rammen for deres insamling til Børnecancerfonden. Telenor Copenhagen Marathon stiller gratis startnumre til rådighed for Fundracers, og herefter er det op til de to at få gjort opmærksom på deres indsamling.

"Da vi fik muligheden for at få gratis startnumre og løbe maraton for fundracers og samle penge ind til Børnecancerfonden, så var vi aldrig i tvivl. Det er en kæmpe motivation at være med til at hjælpe de her superhelte, som kæmper med den forbandede sygdom, og selvom det er lidt, vi kan bidrage med økonomisk, så er det stadig bedre end ingenting," lyder det fra Thomas og Mads.

For begges vedkommende er det deres første maraton, og de træner så vidt muligt sammen, når de lange ture skal løbes, og de er enige om, at de glæder sig til den 19. maj.

"Vi ved jo ikke rigtig, hvad det vil sige at løbe et maraton, men vi har hørt at stemningen er fantastisk i København, og så er det jo tilmed 40 års jubilæumsløb, og hvad det fører med sig, må vi jo vente og se," lyder det fra Team Aya.

Støt indsamlingen

Thomas og Mads har oprettet hver deres indsamling, som kan støttes nedenfor.

Thomas

Mads