​TDC: Positivt med bredt teleforlig

I Danmarks største teleselskab TDC Group er der tilfredshed med, at teleforliget skaber ro og klare rammer, mens ønsket om åbne netværk ikke blev opfyldt i denne omgang

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) har fremlagt et nyt teleforlig sammen med et bredt flertal af Folketingets partier. I Danmarks største teleselskab TDC Group er man overvejende tilfreds med det nye forlig, fortæller koncerndirektør Jens Aaløse.

- Vi finder det meget positivt, at der nu er indgået et bredt teleforlig. Det skaber i sig selv ro og forudsigelighed, hvilket er helt afgørende for de store investeringer, som TDC planlægger de kommende år, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

- Det er også det eneste rigtige, at markedsbaseret udrulning og teknologineutral regulering er fastholdt som bærende principper i teleforliget.

Fjerne usikkerhed

- I TDC vil vi gerne kvittere for den fokus, der er i teleforliget på at sikre telebranchen gode og forudsigelige rammevilkår. Det synes vi, er helt afgørende i forliget, og vi ser frem til, at de konkrete initiativer omkring rammevilkårene bliver gennemført, siger Jens Aaløse.

- Det gælder også de initiativer, som kan fremme udrulningen af 5G. Man vurderer i forliget, at dette fokus vil medvirke til, at dækningen i alle egne af landet konstant kan blive forbedret, og at kapaciteten i nettene vil blive øget. Den forventning er TDC fortsat helt klar til at levere på.

- Det er vigtigt, at der nu skabes helt klare rammer for, hvordan kommunerne kan agere på teleområdet. Det vil fjerne den usikkerhed, der har været på området de senere år.

God ændring af bredbåndspulje

- I TDC havde vi gerne set, at der i teleforliget var formuleret en direkte målsætning om at sikre åben og lige adgang til alle telenetværk i Danmark. Det ville have været til gavn for konkurrencen på telemarkedet at sikre åbning af de lukkede net, forklarer TDC-direktøren.

- Vi er også tilfredse med ændringerne i bredbåndspuljen. Det er godt, at den har fået en bredere politisk forankring, og det er oplagt, at det er yderområderne, der skal tilgodeses – det er helt i tråd med, hvordan vi med YouSees landdistriktsinitiativ hjælper danskere med bedre bredbånd.

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år. - Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber: - Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover. Etablering af to nye forretningsenheder I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef