TDC NET sætter dansk hastighedsrekord ved test af ny 5G-teknologi

For første gang i Danmark er der målt en hastighed på hele 4 Gbit/s via mobilnettet. Resultatet er opnået ved test af 5G-teknologien mmWave, der er spået til at kunne levere ultrahøje hastigheder.

For første gang er 5G-teknologien mmWave blevet testet på et offentligt mobilnet i Danmark.

Nu er der spændende nyt til de teknologiinteresserede mobilbrugere. For første gang er 5G-teknologien mmWave blevet testet på et offentligt mobilnet i Danmark – med et imponerende resultat. Hele 4 Gbit/s blev målt i forbindelse med testen, der er gennemført i samarbejde mellem TDC NET og netværksleverandøren Ericsson.

Testen er en del af TDC NET’s udvikling af selskabets digitale infrastruktur:

”Vi arbejder løbende på at teste og investere i nye teknologier, så vi hele tiden fremtidssikrer den digitale infrastruktur, der forbinder hele Danmark. Her kan mmWave-teknologien vise sig at være rigtig spændende i forhold til at øge mobilkapaciteten og performance på steder, hvor der er mange mennesker samlet. For eksempel på stationer, ved koncerter og i centre. Der er stadig en del udvikling forude, men testen viser helt klart nogle af de muligheder, vi på sigt vil kunne levere med mmWave,” siger Michael Fränkle, Executive Vice President og Head of Technology i TDC NET.

Grundig teknologitest forud for målrettet udrulning

I USA er mmWave-teknologien allerede vidt udbredt, men i Europa spås det kommercielle gennembrud til at ligge lidt ude i fremtiden. Blandt andet da de nuværende mobiltelefoner, der er tilgængelige på det europæiske marked, ikke er kompatible med mmWave. Det kan dog allerede ændre sig i løbet af 2022, og TDC NET har derfor igangsat en grundig test af teknologien.

På Hovedbanegården og TDC NET’s eget hovedkontor på Teglholmen er der blevet installeret 26 GHz-antenner, der bruges til at teste det lynhurtige 5G mmWave:

”I første del af testen har vi undersøgt teknologiens hastighed. Nu går vi ind i testens anden del, hvor vi undersøger, hvad vi kan forvente af 26 GHz-antennerne. Hvordan påvirkes dækningen eksempelvis af regn eller sne, og hvilken dækning kan vi opnå inde i bygningen, når antennerne er placeret udenfor. Så der ligger et spændende og grundigt testarbejde forude,” fortæller Michael Fränkle.

TDC NET har planer om at etablere minimum 100 sites med 5G mmWave inden foråret 2025. Det sker som led i at indfri de forpligtelser, der fulgte med andelen af 26 GHz frekvensbåndet, som TDC NET investerede ved seneste frekvensauktion.

De nærmere planer for udrulningen ligger endnu ikke fast, da de tilpasses på baggrund af viden fra den igangværende test og udviklingen i markedet.

Faktaboks om mmWave:

1. mmWave er kendetegnet ved at have en langt større kapacitet end øvrige 5G-teknologier. Det betyder eksempelvis, at flere brugere med højt dataforbrug kan kobles på samme mast.
  2. Den store kapacitet kommer dog med begrænset rækkevidde. Få hundrede meter vil påvirke forbindelsen mærkbart. Samtidig er mmWave ikke velegnet til at trænge effektivt igennem bygninger, bevoksning mm.
  3. Kombinationen af stor kapacitet og kort rækkevidde gør mmWave god til indendørs brug eller på afgrænsede områder med mange mennesker for eksempel på et stadion, hvor signalet også kan reflekteres på væggene.
  4. mmWave er et eksempel på, hvordan man med teknologi kan flytte grænserne på 5G netværket, der ikke var tænkeligt på 4G netværket.
  5. mmWave er ikke tilgængeligt for forbrugere i Europa endnu, men har været udbredt i USA i en årrække.

International IT-profil bliver ny CIO i TDC NET11.8.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det bliver den erfarne CIO Joss Delissen, der fremover skal stå i spidsen for IT-området hos TDC NET, der etablerer og driver den digitale infrastruktur, der forbinder Danmark. Joss Delissen har igennem sin karriere arbejdet i både globale, europæiske og nordiske selskaber og kommer senest fra en stilling som CIO hos svenske Tele2, hvor han har spillet en central rolle i virksomhedens IT-transformation. Den erfaring skal nu bringes i spil hos TDC NET, fortæller CEO Andreas Pfisterer. "Vi er kommet langt i etableringen af ​​TDC NET som selvstændig virksomhed, og her spiller vores IT-transformation en helt central rolle. Vi står overfor at etablere en helt ny IT-platform, der er afgørende for, at vi fortsat kan levere på vores målsætning og drive fremtidens digitale infrastruktur. Joss kommer med den rette erfaring i forhold til at drive transformationer succesfuldt og kombineret med hans kompetencer og personlighed, gør det ham til et stærkt match for TDC NET. Vi glæder os til at byde h