TDC NET sætter dansk hastighedsrekord ved test af ny 5G-teknologi

For første gang i Danmark er der målt en hastighed på hele 4 Gbit/s via mobilnettet. Resultatet er opnået ved test af 5G-teknologien mmWave, der er spået til at kunne levere ultrahøje hastigheder.

For første gang er 5G-teknologien mmWave blevet testet på et offentligt mobilnet i Danmark.

Nu er der spændende nyt til de teknologiinteresserede mobilbrugere. For første gang er 5G-teknologien mmWave blevet testet på et offentligt mobilnet i Danmark – med et imponerende resultat. Hele 4 Gbit/s blev målt i forbindelse med testen, der er gennemført i samarbejde mellem TDC NET og netværksleverandøren Ericsson.

Testen er en del af TDC NET’s udvikling af selskabets digitale infrastruktur:

”Vi arbejder løbende på at teste og investere i nye teknologier, så vi hele tiden fremtidssikrer den digitale infrastruktur, der forbinder hele Danmark. Her kan mmWave-teknologien vise sig at være rigtig spændende i forhold til at øge mobilkapaciteten og performance på steder, hvor der er mange mennesker samlet. For eksempel på stationer, ved koncerter og i centre. Der er stadig en del udvikling forude, men testen viser helt klart nogle af de muligheder, vi på sigt vil kunne levere med mmWave,” siger Michael Fränkle, Executive Vice President og Head of Technology i TDC NET.

Grundig teknologitest forud for målrettet udrulning

I USA er mmWave-teknologien allerede vidt udbredt, men i Europa spås det kommercielle gennembrud til at ligge lidt ude i fremtiden. Blandt andet da de nuværende mobiltelefoner, der er tilgængelige på det europæiske marked, ikke er kompatible med mmWave. Det kan dog allerede ændre sig i løbet af 2022, og TDC NET har derfor igangsat en grundig test af teknologien.

På Hovedbanegården og TDC NET’s eget hovedkontor på Teglholmen er der blevet installeret 26 GHz-antenner, der bruges til at teste det lynhurtige 5G mmWave:

”I første del af testen har vi undersøgt teknologiens hastighed. Nu går vi ind i testens anden del, hvor vi undersøger, hvad vi kan forvente af 26 GHz-antennerne. Hvordan påvirkes dækningen eksempelvis af regn eller sne, og hvilken dækning kan vi opnå inde i bygningen, når antennerne er placeret udenfor. Så der ligger et spændende og grundigt testarbejde forude,” fortæller Michael Fränkle.

TDC NET har planer om at etablere minimum 100 sites med 5G mmWave inden foråret 2025. Det sker som led i at indfri de forpligtelser, der fulgte med andelen af 26 GHz frekvensbåndet, som TDC NET investerede ved seneste frekvensauktion.

De nærmere planer for udrulningen ligger endnu ikke fast, da de tilpasses på baggrund af viden fra den igangværende test og udviklingen i markedet.

Faktaboks om mmWave:

1. mmWave er kendetegnet ved at have en langt større kapacitet end øvrige 5G-teknologier. Det betyder eksempelvis, at flere brugere med højt dataforbrug kan kobles på samme mast.
  2. Den store kapacitet kommer dog med begrænset rækkevidde. Få hundrede meter vil påvirke forbindelsen mærkbart. Samtidig er mmWave ikke velegnet til at trænge effektivt igennem bygninger, bevoksning mm.
  3. Kombinationen af stor kapacitet og kort rækkevidde gør mmWave god til indendørs brug eller på afgrænsede områder med mange mennesker for eksempel på et stadion, hvor signalet også kan reflekteres på væggene.
  4. mmWave er et eksempel på, hvordan man med teknologi kan flytte grænserne på 5G netværket, der ikke var tænkeligt på 4G netværket.
  5. mmWave er ikke tilgængeligt for forbrugere i Europa endnu, men har været udbredt i USA i en årrække.

CEO Andreas Pfisterer forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder16.5.2022 10:15:29 CEST | Pressemeddelelse

Bestyrelsen i TDC NET informerer om, at der er indgået en aftale med CEO Andreas Pfisterer om, at han forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder. Indtil da vil han – i samarbejde med bestyrelsesformand Henrik Clausen – fortsat fokusere på at forbedre selskabets finansielle og operationelle resultater yderligere og på at sikre en god overgang til en ny CEO. Henrik Clausen, bestyrelsesformand i TDC NET, siger: “Ved udgangen af 2021 blev TDC NET et selvstændigt selskab efter splittet fra TDC Group. TDC NET viser solide finansielle resultater og har en klar forretningsplan for de kommende år. CEO Andreas Pfisterer har været i selskabet siden 2017 og har spillet en afgørende rolle i at nå et stabilt kommercielt niveau og i at sikre kontinuitet i transformationen af TDC NET. På baggrund af den stabile situation har bestyrelsen og Andreas Pfisterer haft en løbende og åben dialog og er enige om, at det nu er naturligt at starte en god proces om at finde en ny CEO og sætte personen ind i fo

TDC NET 1. Kvt. 2022: Kommerciel stabilisering førte til højere indtjening, fiberudrulningen fortsatte, og initiativer til at reducere CO2-udledninger tog fart6.5.2022 09:01:19 CEST | Pressemeddelelse

I første kvartal som selvstændigt selskab leverede TDC NET i tråd med forventningerne og realiserede et driftsresultat (EBITDA) på 1.162 mio. kr., en stigning på 0,7% i forhold til samme periode sidste år. TDC NET omsatte for 1.678 mio. kr., og det er på niveau med første kvartal 2021. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning inden for mobile services og højhastighedsbredbånd kompenserede for lavere omsætning i de traditionelle infrastruktur-platforme. "I det første kvartal som en selvstændig virksomhed, udviklede vores finansielle resultater sig som forventet, og vi så en stigning i EBITDA på 0,7%, drevet af en stabil omsætning og optimering af omkostningerne. Vi fortsatte med at udrulle fibernet og med at forbedre kundeoplevelsen yderligere," siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET. På trods af højere elpriser faldt TDC NETs driftsomkostninger med 3,1% sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært optimering af