TDC NET øger indtjeningen i fjerde kvartal og leverer et solidt resultat på niveau med forventningerne for året

I fjerde kvartal af 2021, hvor opsplitningen af TDC Group blev endelig afsluttet, leverede TDC NET en EBITDA på 1.109 mio. kr., svarende til en stigning på 2,4% sammenholdt med samme kvartal sidste år. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning indenfor mobile services kompenserer for det forventede fald i efterspørgslen efter services udbudt på traditionelle infrastruktur platforme (DSL-bredbånd og TV). TDC NET havde en EBITDA på 4.498 mio. kr. for helåret, hvilket er en stigning på 1,4% i forhold til 2020 og på niveau med forventningerne for helåret.

TDC NET omsatte i fjerde kvartal for 1.687 mio. kr. svarende til en stigning på 0,5% i forhold til samme periode sidste år, hvilket gav et stabilt bruttoresultat på 1.603 mio. kr. For helåret havde TDC NET en omsætning på 6.674 mio. kr. samt et bruttoresultat på 6.356 mio. kr.

Trods stigende elpriser lykkedes TDC NET også i fjerde kvartal med at reducere selskabets driftsudgifter med 5,0% i forhold til samme periode sidste år og 7,7 % for helåret sammenholdt med 2020. Igennem perioden, fastholdt TDC NET et højt investeringsniveau på 3.134 mio. kr. for helåret 2021 og 974 mio. kr. for fjerde kvartal, hvilket var 10,6% lavere end samme kvartal sidste år, hvor mobilinvesteringerne var højere på grund af den nationale 5G-udrulning og opgradering af netværket.

”Vi afslutter 2021 på en meget positiv note, hvor vi øger indtjeningen i fjerde kvartal og samlet set indfrier vores forventninger til året. Væksten indenfor vores fiber- og mobilforretning kompenserer for den faldende udvikling i services på de traditionelle infrastrukturplatforme, hvilket giver et stærkt fundament for vores første år som selvstændig virksomhed. Her har vi fokus på at udvikle vores markedslederposition ved fortsat at optimere den kundeoplevelse, vi tilbyder de serviceudbydere og slutkunder, der gør brug af vores netværk, samtidig med at vi sætter en tydelig klimadagsorden for branchen”, siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET.

Indfrier fibermålsætning og sætter ambitiøse klimamål

TDC NET vækstede selskabets fibernet med 38.000 nye adresser i fjerde kvartal, hvilket bragte det totale antal nye adresser i 2021 op på 106.000. Dermed nåede TDC NET’s fibernet samlet ud til knap 500.000 adresser ved udgangen af året. Samtidig fortsatte TDC NET med at udvikle selskabets mobilnet og testede som den første netværksudbyder 5G mmWave teknologien, hvilket resulterede i en ny hastighedsrekord på 4 Gbit/s. Ved udgangen af året, annoncerede TDC NET en ambitiøs klimaplan, der forpligter selskabet til at reducere de direkte CO2 emissioner med 100% i 2028 (scope 1 og 2) og emissioner afledt af TDC NET’s forretning med 100% i 2030 (scope 3). Ifølge uafhængige ratings placerer det TDC NET blandt de mest klimaambitiøse selskaber internationalt og i branchen.

Ny selvstændig finansieringsplatform for TDC NET

TDC NET etablerede i januar 2022 en ‘secured infrastructure funding’ platform og indgik i en ny langfristet og sikret bankfacilitet på 3,3 mia. euro. Med afsæt i denne finansieringsplatform, der understreger TDC NETs status som selvstændigt selskab, har TDC NET et solidt afsæt for at levere på selskabets strategiske ambitioner samt fortsætte investeringerne i udviklingen af Danmarks fremtidige digitale infrastruktur.

CEO Andreas Pfisterer forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder16.5.2022 10:15:29 CEST | Pressemeddelelse

Bestyrelsen i TDC NET informerer om, at der er indgået en aftale med CEO Andreas Pfisterer om, at han forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder. Indtil da vil han – i samarbejde med bestyrelsesformand Henrik Clausen – fortsat fokusere på at forbedre selskabets finansielle og operationelle resultater yderligere og på at sikre en god overgang til en ny CEO. Henrik Clausen, bestyrelsesformand i TDC NET, siger: “Ved udgangen af 2021 blev TDC NET et selvstændigt selskab efter splittet fra TDC Group. TDC NET viser solide finansielle resultater og har en klar forretningsplan for de kommende år. CEO Andreas Pfisterer har været i selskabet siden 2017 og har spillet en afgørende rolle i at nå et stabilt kommercielt niveau og i at sikre kontinuitet i transformationen af TDC NET. På baggrund af den stabile situation har bestyrelsen og Andreas Pfisterer haft en løbende og åben dialog og er enige om, at det nu er naturligt at starte en god proces om at finde en ny CEO og sætte personen ind i fo

TDC NET 1. Kvt. 2022: Kommerciel stabilisering førte til højere indtjening, fiberudrulningen fortsatte, og initiativer til at reducere CO2-udledninger tog fart6.5.2022 09:01:19 CEST | Pressemeddelelse

I første kvartal som selvstændigt selskab leverede TDC NET i tråd med forventningerne og realiserede et driftsresultat (EBITDA) på 1.162 mio. kr., en stigning på 0,7% i forhold til samme periode sidste år. TDC NET omsatte for 1.678 mio. kr., og det er på niveau med første kvartal 2021. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning inden for mobile services og højhastighedsbredbånd kompenserede for lavere omsætning i de traditionelle infrastruktur-platforme. "I det første kvartal som en selvstændig virksomhed, udviklede vores finansielle resultater sig som forventet, og vi så en stigning i EBITDA på 0,7%, drevet af en stabil omsætning og optimering af omkostningerne. Vi fortsatte med at udrulle fibernet og med at forbedre kundeoplevelsen yderligere," siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET. På trods af højere elpriser faldt TDC NETs driftsomkostninger med 3,1% sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært optimering af