TDC NET indgår elkøbsaftale på fire nye solcelleparker

Danmarks største leverandør af digital infrastruktur tager nu et afgørende skridt imod at blive en CO2 neutral virksomhed allerede i 2028. TDC NET har indgået en aftale med Better Energy om at aftage strømmen fra fire helt nye solcelleparker i Danmark, som i 2023 vil levere 140 GWh strøm, hvilket er nok til at dække omkring 60% af TDC NETs forbrug.

Aftalen er en såkaldt Power Purchase Agreement (PPA), og lignende aftaler søges indgået efterfølgende på vindkraft-området, så TDC NET om bare syv år har været med til at tilføre al den grønne strøm til elnettet, som virksomheden forbruger.

De fire solcelleparker kommer til at ligge på Fyn og i Jylland, og de første leverancer af grøn strøm forventes at komme i begyndelsen af 2022. De nye anlæg på Fyn skal bygges i Svendborg og Nørre Aaby. Den endelige placering af de to anlæg i Jylland afventer endelig godkendelse.

Med elkøbsaftaler fra helt nye produktionsfaciliteter til vedvarende energi leverer TDC NET nu på den udmeldte strategi, som betyder, at de ambitiøse klimamål om neutralitet allerede i 2028 og en 50 pct reduktion i 2023, skal opnås uden at anvende oprindelsesgarantier.

”Som Danmarks største leverandør af digital infrastruktur ønsker vi at tage et samfundsansvar og understøtte den ambitiøse plan for at omstille hele det danske samfund til at være fossilfrit. Det er en af grundene til, at vi sigter imod at være en klimaneutral virksomhed allerede i 2028,” siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET.

På vejen mod klimaneutralitet er det vigtigt for TDC NET, at de initiativer der iværksættes, har en reel effekt på klimaet. Derfor har virksomheden besluttet ikke at benytte oprindelsesgarantier eller såkaldte certifikater fra allerede opførte anlæg til at opnå sine mål.

Det er den danske virksomhed Better Energy, der på baggrund af elkøbsaftalen investerer i opførelsen af solcelleparkerne. Better Energy har en bred erfaring med at udvikle, bygge og drive solcelleanlæg.

”Vi er glade for, at TDC har valgt os som partnere. TDC NET bygger fremtidens infrastruktur, og det er klart, at det skal drives med bæredygtigt, fossilfrit, danskproduceret strøm. Der er sket en mindre revolution indenfor solkraft de seneste år, og det er både glædeligt og klogt af TDC NET, at de tænker solkraft ind i virksomhedens bæredygtighedsarbejde,” siger Rasmus Lildholdt Kjær, administrerende direktør i Better Energy.

TDC NET blev dannet i 2019, da TDC Group blev delt i to selvstændige virksomheder, hvor TDC NET tager sig af at drive og fremtidssikre Danmarks digitale infrastruktur med udrulning af fibernet og mobilnetværk. Danskernes dataforbrug vokser med 40 pct om året, og TDCs strømforbrug forventes at blive øget med 2,5 pct frem mod 2028 på trods af faldende strømforbrug i andre dele af forretningen.

Better Energy er et bæredygtigt energiselskab, der skaber ny grøn energi. Better Energy udvikler, bygger og driver solcelleparker, der forsyner virksomheder, byer og lande med grøn energi. Better Energy er en af Europas hurtigst voksende bæredygtige energiselskaber med en projektportefølje på over 6 GW ny solcellekapacitet.

CEO Andreas Pfisterer forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder16.5.2022 10:15:29 CEST | Pressemeddelelse

Bestyrelsen i TDC NET informerer om, at der er indgået en aftale med CEO Andreas Pfisterer om, at han forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder. Indtil da vil han – i samarbejde med bestyrelsesformand Henrik Clausen – fortsat fokusere på at forbedre selskabets finansielle og operationelle resultater yderligere og på at sikre en god overgang til en ny CEO. Henrik Clausen, bestyrelsesformand i TDC NET, siger: “Ved udgangen af 2021 blev TDC NET et selvstændigt selskab efter splittet fra TDC Group. TDC NET viser solide finansielle resultater og har en klar forretningsplan for de kommende år. CEO Andreas Pfisterer har været i selskabet siden 2017 og har spillet en afgørende rolle i at nå et stabilt kommercielt niveau og i at sikre kontinuitet i transformationen af TDC NET. På baggrund af den stabile situation har bestyrelsen og Andreas Pfisterer haft en løbende og åben dialog og er enige om, at det nu er naturligt at starte en god proces om at finde en ny CEO og sætte personen ind i fo

TDC NET 1. Kvt. 2022: Kommerciel stabilisering førte til højere indtjening, fiberudrulningen fortsatte, og initiativer til at reducere CO2-udledninger tog fart6.5.2022 09:01:19 CEST | Pressemeddelelse

I første kvartal som selvstændigt selskab leverede TDC NET i tråd med forventningerne og realiserede et driftsresultat (EBITDA) på 1.162 mio. kr., en stigning på 0,7% i forhold til samme periode sidste år. TDC NET omsatte for 1.678 mio. kr., og det er på niveau med første kvartal 2021. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning inden for mobile services og højhastighedsbredbånd kompenserede for lavere omsætning i de traditionelle infrastruktur-platforme. "I det første kvartal som en selvstændig virksomhed, udviklede vores finansielle resultater sig som forventet, og vi så en stigning i EBITDA på 0,7%, drevet af en stabil omsætning og optimering af omkostningerne. Vi fortsatte med at udrulle fibernet og med at forbedre kundeoplevelsen yderligere," siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET. På trods af højere elpriser faldt TDC NETs driftsomkostninger med 3,1% sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært optimering af