TDC NET indgår elkøbsaftale på fire nye solcelleparker

Danmarks største leverandør af digital infrastruktur tager nu et afgørende skridt imod at blive en CO2 neutral virksomhed allerede i 2028. TDC NET har indgået en aftale med Better Energy om at aftage strømmen fra fire helt nye solcelleparker i Danmark, som i 2023 vil levere 140 GWh strøm, hvilket er nok til at dække omkring 60% af TDC NETs forbrug.

Aftalen er en såkaldt Power Purchase Agreement (PPA), og lignende aftaler søges indgået efterfølgende på vindkraft-området, så TDC NET om bare syv år har været med til at tilføre al den grønne strøm til elnettet, som virksomheden forbruger.

De fire solcelleparker kommer til at ligge på Fyn og i Jylland, og de første leverancer af grøn strøm forventes at komme i begyndelsen af 2022. De nye anlæg på Fyn skal bygges i Svendborg og Nørre Aaby. Den endelige placering af de to anlæg i Jylland afventer endelig godkendelse.

Med elkøbsaftaler fra helt nye produktionsfaciliteter til vedvarende energi leverer TDC NET nu på den udmeldte strategi, som betyder, at de ambitiøse klimamål om neutralitet allerede i 2028 og en 50 pct reduktion i 2023, skal opnås uden at anvende oprindelsesgarantier.

”Som Danmarks største leverandør af digital infrastruktur ønsker vi at tage et samfundsansvar og understøtte den ambitiøse plan for at omstille hele det danske samfund til at være fossilfrit. Det er en af grundene til, at vi sigter imod at være en klimaneutral virksomhed allerede i 2028,” siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET.

På vejen mod klimaneutralitet er det vigtigt for TDC NET, at de initiativer der iværksættes, har en reel effekt på klimaet. Derfor har virksomheden besluttet ikke at benytte oprindelsesgarantier eller såkaldte certifikater fra allerede opførte anlæg til at opnå sine mål.

Det er den danske virksomhed Better Energy, der på baggrund af elkøbsaftalen investerer i opførelsen af solcelleparkerne. Better Energy har en bred erfaring med at udvikle, bygge og drive solcelleanlæg.

”Vi er glade for, at TDC har valgt os som partnere. TDC NET bygger fremtidens infrastruktur, og det er klart, at det skal drives med bæredygtigt, fossilfrit, danskproduceret strøm. Der er sket en mindre revolution indenfor solkraft de seneste år, og det er både glædeligt og klogt af TDC NET, at de tænker solkraft ind i virksomhedens bæredygtighedsarbejde,” siger Rasmus Lildholdt Kjær, administrerende direktør i Better Energy.

TDC NET blev dannet i 2019, da TDC Group blev delt i to selvstændige virksomheder, hvor TDC NET tager sig af at drive og fremtidssikre Danmarks digitale infrastruktur med udrulning af fibernet og mobilnetværk. Danskernes dataforbrug vokser med 40 pct om året, og TDCs strømforbrug forventes at blive øget med 2,5 pct frem mod 2028 på trods af faldende strømforbrug i andre dele af forretningen.

Better Energy er et bæredygtigt energiselskab, der skaber ny grøn energi. Better Energy udvikler, bygger og driver solcelleparker, der forsyner virksomheder, byer og lande med grøn energi. Better Energy er en af Europas hurtigst voksende bæredygtige energiselskaber med en projektportefølje på over 6 GW ny solcellekapacitet.

Erfaren HR-direktør slutter sig til TDC NET18.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

TDC NET, som står for at etablere og drive digital infrastruktur, der forbinder Danmark, har ansat den erfarne HR-profil Lika Thiesen som ny Chief HR Officer (CHRO). Lika Thiesen kommer senest fra en stilling som CHRO hos kabelvirksomheden NKT, hvor hun har spillet en central rolle i at understøtte selskabets transformation, blandt andet ved at etablere et stærkt link mellem forretning og strategi samt organisation, kultur og ledelse. ”Igennem de seneste år er vi kommet langt i arbejdet med at etablere TDC NET som selvstændig virksomhed drevet af et klart formål, stærke værdier og en vedkommende strategi. Med Lika ombord har vi fået tilført en stærk kompetence med rig erfaring i at drive udviklingen af medarbejdere og organisation, hvilket bliver en fortsat vigtig del af vores overordnede transformation af forretningen. Vi ser frem til at byde Lika velkommen i TDC NET”, udtaler Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET. Igennem sin karriere har Lika Thiesen bestredet en række internationale HR-