TDC NET fremtidssikrer den digitale infrastruktur: Frøken Klokken takker af efter 82 års tro tjeneste

Siden 1939 har Frøken Klokken trofast informeret danskere om, hvad klokken er. Som en del af TDC NET’s løbende fremtidssikring af den digitale infrastruktur vil Frøken Klokken blive udfaset. Danskerne har nemlig i takt med den digitale udvikling fundet andre måder at identificere klokkeslættet.

Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)

Den 30. november bliver Frøken Klokkens sidste arbejdsdag hos TDC NET. I 82 år har hun troligt forsynet danskerne med præcise klokkeslæt, og alene det første år blev der ringet 11,6 millioner gange til Frøken Klokken. Det er siden da faldet betragteligt, og i dag er antallet af opkald en fjerdedel af, hvad det var for blot fire år siden. Dette afspejler den digitale udvikling, hvor brugen af telefonservices over fastnettet er blevet erstattet af andre muligheder.

Derfor har TDC NET, der forbinder landet med digital infrastruktur som bredbånd og mobilnet, valgt at sende tjenesten på en velfortjent pension ved udgangen af november i år.

”Som en naturlig følge af den digitale udvikling er der i dag en række telefonservices, der ikke bliver brugt i lige så høj grad som tidligere, og som har et højt strømforbrug. Det gælder blandt andet Frøken Klokken. Antallet af brugere på tjenesten har været stødt faldende over de seneste år, da funktionaliteten er overtaget af eksempelvis mobiltelefoner,” siger Robert Dogonowski, kommerciel direktør i TDC NET.

Udfasningen af Frøken Klokken er en del af den løbende modernisering af fastnettets produktionsplatforme, der skal sikre at både nutidens og fremtidens behov imødekommes. Samtidig er moderniseringen også en del af TDC NET’s rejse mod at blive CO2-neutral i 2030, da de ældre teknologier har et større strømforbrug.

Frøken Klokken gav danskerne en fælles tid

Engang var Frøken Klokken en teknologisk revolution. Idéen til Frøken Klokken kom fra Sverige, hvor man havde en lignende service med stor succes. I starten var tjenesten for KTAS’ abonnenter, men i takt med telefoncentralernes automatisering kunne hele landet ringe til Frøken Klokken på 0055. Med Frøken Klokken fik danskerne altså en fælles tid.

”Før Frøken Klokken måtte danskerne bruge de mere analoge metoder, hvis de ville have stillet armbånds- eller bornholmeruret. I København havde man på Skt. Nikolaj Kirke og senere på et pakhus i Frihavnen monteret en slags kugle, som hver dag klokken 12 middag faldt ned. Senere hjalp telegrafen med at få urene til at slå i takt. Men telefonen var det første og største gennembrud for elektrisk og lynhurtig kommunikation helt ud i hjemmene. Og med tiden mellem stort set alle danskere”, siger Martin Johansen, udstillingschef hos ENIGMA - museum for post, tele og kommunikation.

Frøken Klokkens stemme tilhørte oprindeligt Anna Edith Sommer-Jensen, men i 1970 blev systemet og stemmen skiftet. Den nye stemme blev Marianne Germer og frem til den 30. november, er det stadig de optagelser, der informerer om klokken på telefon 7010 1155.

Louise Klinge
Head of External Communication
loukl@tdcnet.dk

Martin Gerster Johansen