TDC NET

TDC NET fremtidssikrer den digitale infrastruktur: Frøken Klokken takker af efter 82 års tro tjeneste

Del

Siden 1939 har Frøken Klokken trofast informeret danskere om, hvad klokken er. Som en del af TDC NET’s løbende fremtidssikring af den digitale infrastruktur vil Frøken Klokken blive udfaset. Danskerne har nemlig i takt med den digitale udvikling fundet andre måder at identificere klokkeslættet.

Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)

Den 30. november bliver Frøken Klokkens sidste arbejdsdag hos TDC NET. I 82 år har hun troligt forsynet danskerne med præcise klokkeslæt, og alene det første år blev der ringet 11,6 millioner gange til Frøken Klokken. Det er siden da faldet betragteligt, og i dag er antallet af opkald en fjerdedel af, hvad det var for blot fire år siden. Dette afspejler den digitale udvikling, hvor brugen af telefonservices over fastnettet er blevet erstattet af andre muligheder.

Derfor har TDC NET, der forbinder landet med digital infrastruktur som bredbånd og mobilnet, valgt at sende tjenesten på en velfortjent pension ved udgangen af november i år.

”Som en naturlig følge af den digitale udvikling er der i dag en række telefonservices, der ikke bliver brugt i lige så høj grad som tidligere, og som har et højt strømforbrug. Det gælder blandt andet Frøken Klokken. Antallet af brugere på tjenesten har været stødt faldende over de seneste år, da funktionaliteten er overtaget af eksempelvis mobiltelefoner,” siger Robert Dogonowski, kommerciel direktør i TDC NET.

Udfasningen af Frøken Klokken er en del af den løbende modernisering af fastnettets produktionsplatforme, der skal sikre at både nutidens og fremtidens behov imødekommes. Samtidig er moderniseringen også en del af TDC NET’s rejse mod at blive CO2-neutral i 2030, da de ældre teknologier har et større strømforbrug.

Frøken Klokken gav danskerne en fælles tid

Engang var Frøken Klokken en teknologisk revolution. Idéen til Frøken Klokken kom fra Sverige, hvor man havde en lignende service med stor succes. I starten var tjenesten for KTAS’ abonnenter, men i takt med telefoncentralernes automatisering kunne hele landet ringe til Frøken Klokken på 0055. Med Frøken Klokken fik danskerne altså en fælles tid.

”Før Frøken Klokken måtte danskerne bruge de mere analoge metoder, hvis de ville have stillet armbånds- eller bornholmeruret. I København havde man på Skt. Nikolaj Kirke og senere på et pakhus i Frihavnen monteret en slags kugle, som hver dag klokken 12 middag faldt ned. Senere hjalp telegrafen med at få urene til at slå i takt. Men telefonen var det første og største gennembrud for elektrisk og lynhurtig kommunikation helt ud i hjemmene. Og med tiden mellem stort set alle danskere”, siger Martin Johansen, udstillingschef hos ENIGMA - museum for post, tele og kommunikation.

Frøken Klokkens stemme tilhørte oprindeligt Anna Edith Sommer-Jensen, men i 1970 blev systemet og stemmen skiftet. Den nye stemme blev Marianne Germer og frem til den 30. november, er det stadig de optagelser, der informerer om klokken på telefon 7010 1155.

Kontakter

Louise Klinge
Head of External Communication
TDC NET
loukl@tdcnet.dk

Martin Gerster Johansen
Udstillingschef
ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation
mj@enigma.dk

Billeder

Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download
Et billede af den maskine, der blev sat i brug i 1970 til afvikling af Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Et billede af den maskine, der blev sat i brug i 1970 til afvikling af Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download
Arbejdet på én af de centraler, hvor man før Frøken Klokken tog imod cirka fire millioner årlige forespørgsler på, hvad klokken var (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Arbejdet på én af de centraler, hvor man før Frøken Klokken tog imod cirka fire millioner årlige forespørgsler på, hvad klokken var (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download

Information om TDC NET

TDC NET
TDC NET
Teglholmsgade 1
0900 København C

https://tdcnet.dk/

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G. Gennem mere end et århundrede har TDC NET været med til at binde Danmark tættere sammen. Siden den visionære C.F. Tietgen i 1882 etablerede Kjøbenhavns Telefon-Selskab - og foretog sine første opkald. Til i dag, hvor vi døgnet rundt sikrer, at hele landet er forbundet. Med sikre og lynhurtige netværk binder vi virksomheder, hospitaler, skoler - du og jeg - endnu bedre sammen. Med hinanden. Og med resten af verden.

Følg pressemeddelelser fra TDC NET

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TDC NET

TDC NET ansætter ny CFO fra Vestas12.12.2022 14:59:28 CET | Pressemeddelelse

Med virkning fra 1. januar 2023 tiltræder Henrik Brandt som ny CFO i TDC NET. Han kommer senest fra en stilling som Senior Vice President og regional CFO i Vestas. Henrik Brandt medbringer mere end 15 års erfaring fra finansfunktioner og arbejde med transformation. Gennem karrieren har han, fra et finansielt perspektiv, haft et skarpt fokus på processer og optimering af organisationer på tværs af værdikæder. Han har en Master i Management Accounting and Information Technology. ”Jeg ser frem til at byde Henrik velkommen ombord til den næste vigtige fase af vores strategi,” siger CEO i TDC NET, Michel Jumeau. Henrik Brandt afløser Ulrik Laudrup Bølling, som de seneste godt tre år som CFO, og før det tre år som CFO i TDC Operations, har drevet finansfunktionen gennem den vigtige overgangsfase, hvor TDC NET er blevet etableret som et selvstændigt selskab. ”Jeg vil gerne takke Ulrik for hans store og loyale indsats for at bringe TDC NET sikkert gennem en svær overgangsfase. Ulrik bliver hos

Michel Jumeau udnævnt til ny administrerende direktør for TDC NET8.9.2022 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse

Den 1. november tager Michel Jumeau over efter Andreas Pfisterer som administrerende direktør for TDC NET. Michel kommer fra en stilling som viceadministrerende direktør og chef for Consumer Division i det franske teleselskab Orange. Michel har tilbragt mere end to årtier i telebranchen og har haft flere operationelle og ledende stillinger i både Frankrig, Storbritannien og Sverige. "Jeg glæder mig til at vende tilbage til Skandinavien og starte i denne spændende rolle," siger Michel og fortsætter: "TDC NET er det første 'fuldt udbyggede' netværksselskab i Europa med et omfattende udvalg af fastnetprodukter og mobile teknologier – fra kobber, coax og fiber til 5G, og som yderligere omfatter hele spektret af netværkstjenester. Det er virkelig unikt, og samtidig rummer TDC NET fortsat et stort potentiale." Bestyrelsesformand for TDC NET Henrik Clausen glæder sig til at byde Michel velkommen i november. "Michel er en meget erfaren telco-direktør med et globalt mindset, som i øjeblikket ha