TDC NET

TDC NET fremtidssikrer den digitale infrastruktur: Frøken Klokken takker af efter 82 års tro tjeneste

Del

Siden 1939 har Frøken Klokken trofast informeret danskere om, hvad klokken er. Som en del af TDC NET’s løbende fremtidssikring af den digitale infrastruktur vil Frøken Klokken blive udfaset. Danskerne har nemlig i takt med den digitale udvikling fundet andre måder at identificere klokkeslættet.

Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)

Den 30. november bliver Frøken Klokkens sidste arbejdsdag hos TDC NET. I 82 år har hun troligt forsynet danskerne med præcise klokkeslæt, og alene det første år blev der ringet 11,6 millioner gange til Frøken Klokken. Det er siden da faldet betragteligt, og i dag er antallet af opkald en fjerdedel af, hvad det var for blot fire år siden. Dette afspejler den digitale udvikling, hvor brugen af telefonservices over fastnettet er blevet erstattet af andre muligheder.

Derfor har TDC NET, der forbinder landet med digital infrastruktur som bredbånd og mobilnet, valgt at sende tjenesten på en velfortjent pension ved udgangen af november i år.

”Som en naturlig følge af den digitale udvikling er der i dag en række telefonservices, der ikke bliver brugt i lige så høj grad som tidligere, og som har et højt strømforbrug. Det gælder blandt andet Frøken Klokken. Antallet af brugere på tjenesten har været stødt faldende over de seneste år, da funktionaliteten er overtaget af eksempelvis mobiltelefoner,” siger Robert Dogonowski, kommerciel direktør i TDC NET.

Udfasningen af Frøken Klokken er en del af den løbende modernisering af fastnettets produktionsplatforme, der skal sikre at både nutidens og fremtidens behov imødekommes. Samtidig er moderniseringen også en del af TDC NET’s rejse mod at blive CO2-neutral i 2030, da de ældre teknologier har et større strømforbrug.

Frøken Klokken gav danskerne en fælles tid

Engang var Frøken Klokken en teknologisk revolution. Idéen til Frøken Klokken kom fra Sverige, hvor man havde en lignende service med stor succes. I starten var tjenesten for KTAS’ abonnenter, men i takt med telefoncentralernes automatisering kunne hele landet ringe til Frøken Klokken på 0055. Med Frøken Klokken fik danskerne altså en fælles tid.

”Før Frøken Klokken måtte danskerne bruge de mere analoge metoder, hvis de ville have stillet armbånds- eller bornholmeruret. I København havde man på Skt. Nikolaj Kirke og senere på et pakhus i Frihavnen monteret en slags kugle, som hver dag klokken 12 middag faldt ned. Senere hjalp telegrafen med at få urene til at slå i takt. Men telefonen var det første og største gennembrud for elektrisk og lynhurtig kommunikation helt ud i hjemmene. Og med tiden mellem stort set alle danskere”, siger Martin Johansen, udstillingschef hos ENIGMA - museum for post, tele og kommunikation.

Frøken Klokkens stemme tilhørte oprindeligt Anna Edith Sommer-Jensen, men i 1970 blev systemet og stemmen skiftet. Den nye stemme blev Marianne Germer og frem til den 30. november, er det stadig de optagelser, der informerer om klokken på telefon 7010 1155.

Kontakter

Louise Klinge
Head of External Communication
TDC NET
loukl@tdcnet.dk

Martin Gerster Johansen
Udstillingschef
ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation
mj@enigma.dk

Billeder

Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Fra 1970 og frem til i dag var radiospeaker Marianne Germer stemmen bag Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download
Et billede af den maskine, der blev sat i brug i 1970 til afvikling af Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Et billede af den maskine, der blev sat i brug i 1970 til afvikling af Frøken Klokken (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download
Arbejdet på én af de centraler, hvor man før Frøken Klokken tog imod cirka fire millioner årlige forespørgsler på, hvad klokken var (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Arbejdet på én af de centraler, hvor man før Frøken Klokken tog imod cirka fire millioner årlige forespørgsler på, hvad klokken var (Foto: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation)
Download

Information om TDC NET

TDC NET
TDC NET
Teglholmsgade 1
0900 København C

https://tdcnet.dk/

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G. Gennem mere end et århundrede har TDC NET været med til at binde Danmark tættere sammen. Siden den visionære C.F. Tietgen i 1882 etablerede Kjøbenhavns Telefon-Selskab - og foretog sine første opkald. Til i dag, hvor vi døgnet rundt sikrer, at hele landet er forbundet. Med sikre og lynhurtige netværk binder vi virksomheder, hospitaler, skoler - du og jeg - endnu bedre sammen. Med hinanden. Og med resten af verden.

Følg pressemeddelelser fra TDC NET

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TDC NET

CEO Andreas Pfisterer forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder16.5.2022 10:15:29 CEST | Pressemeddelelse

Bestyrelsen i TDC NET informerer om, at der er indgået en aftale med CEO Andreas Pfisterer om, at han forlader TDC NET inden for de næste 12 måneder. Indtil da vil han – i samarbejde med bestyrelsesformand Henrik Clausen – fortsat fokusere på at forbedre selskabets finansielle og operationelle resultater yderligere og på at sikre en god overgang til en ny CEO. Henrik Clausen, bestyrelsesformand i TDC NET, siger: “Ved udgangen af 2021 blev TDC NET et selvstændigt selskab efter splittet fra TDC Group. TDC NET viser solide finansielle resultater og har en klar forretningsplan for de kommende år. CEO Andreas Pfisterer har været i selskabet siden 2017 og har spillet en afgørende rolle i at nå et stabilt kommercielt niveau og i at sikre kontinuitet i transformationen af TDC NET. På baggrund af den stabile situation har bestyrelsen og Andreas Pfisterer haft en løbende og åben dialog og er enige om, at det nu er naturligt at starte en god proces om at finde en ny CEO og sætte personen ind i fo

TDC NET 1. Kvt. 2022: Kommerciel stabilisering førte til højere indtjening, fiberudrulningen fortsatte, og initiativer til at reducere CO2-udledninger tog fart6.5.2022 09:01:19 CEST | Pressemeddelelse

I første kvartal som selvstændigt selskab leverede TDC NET i tråd med forventningerne og realiserede et driftsresultat (EBITDA) på 1.162 mio. kr., en stigning på 0,7% i forhold til samme periode sidste år. TDC NET omsatte for 1.678 mio. kr., og det er på niveau med første kvartal 2021. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning inden for mobile services og højhastighedsbredbånd kompenserede for lavere omsætning i de traditionelle infrastruktur-platforme. "I det første kvartal som en selvstændig virksomhed, udviklede vores finansielle resultater sig som forventet, og vi så en stigning i EBITDA på 0,7%, drevet af en stabil omsætning og optimering af omkostningerne. Vi fortsatte med at udrulle fibernet og med at forbedre kundeoplevelsen yderligere," siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET. På trods af højere elpriser faldt TDC NETs driftsomkostninger med 3,1% sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært optimering af

Elkøbsaftale mellem TDC NET og Better Energy: Den første solcellepark leverer nu grøn strøm23.3.2022 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Som følge af TDC NET’s elkøbsaftale med Better Energy skal der etableres fire nye solcelleparker i Danmark. Det første solcelleanlæg står færdigt og leverer nu grøn strøm svarende til ca. 20.500 danskeres gennemsnitlige årlige elforbrug. TDC NET har derfor taget et stort skridt i sin klimastrategi om at reducere selskabets CO2-udledninger og indfri en målsætning om at blive CO2-neutral.

TDC NET øger indtjeningen i fjerde kvartal og leverer et solidt resultat på niveau med forventningerne for året14.2.2022 09:06:52 CET | Pressemeddelelse

I fjerde kvartal af 2021, hvor opsplitningen af TDC Group blev endelig afsluttet, leverede TDC NET en EBITDA på 1.109 mio. kr., svarende til en stigning på 2,4% sammenholdt med samme kvartal sidste år. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning indenfor mobile services kompenserer for det forventede fald i efterspørgslen efter services udbudt på traditionelle infrastruktur platforme (DSL-bredbånd og TV). TDC NET havde en EBITDA på 4.498 mio. kr. for helåret, hvilket er en stigning på 1,4% i forhold til 2020 og på niveau med forventningerne for helåret. TDC NET omsatte i fjerde kvartal for 1.687 mio. kr. svarende til en stigning på 0,5% i forhold til samme periode sidste år, hvilket gav et stabilt bruttoresultat på 1.603 mio. kr. For helåret havde TDC NET en omsætning på 6.674 mio. kr. samt et bruttoresultat på 6.356 mio. kr. Trods stigende elpriser lykkedes TDC NET også i fjerde kvartal med at reducere selskabets driftsudgifter med 5,0% i forhold til

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum