TDC NET fremtidssikrer Danmarks bedste mobilnet yderligere – øger pladsen til hurtigere 4G og 5G-netværk ved udfasning af 3G

Danskernes mobile dataforbrug stiger stødt, og det stiller krav til hastigheden i mobilnetværket. TDC NET igangsætter derfor udfasning af 3G ved udgangen af 2022 for at give mere plads til de hurtigere 4G og 5G-netværk.

3G udfases for at øge kapaciteten til blandt andet 5G, der her installeres på en mobilmast i Helsingør.

Gennem de seneste år er danske forbrugere og virksomheders behov for højhastigheds-mobilnetværk vokset stødt. Brugen af datatjenester, som streaming og hjemmearbejde, har ført til en gennemsnitlig årlig stigning i dataforbruget via mobilnetværket på 35-40 procent.

Behovet for hurtige mobilnetværk har med andre ord aldrig været større. For at imødekomme udviklingen og fremtidssikre Danmarks bedste mobilnet yderligere, sætter TDC NET nu gang i planerne om udfasning af 3G-netværket for at øge kapaciteten til de hurtigere 4G og 5G-netværk.

”I TDC NET har vi en klar ambition om at tilbyde det bedst mulige mobilnet for hele landet. Derfor kigger vi løbende på, hvordan vi optimerer og videreudvikler kvaliteten af vores netværk til gavn for alle i Danmark. Her ser vi et klart behov for øget hastighed og mere kapacitet gennem vores 4G og 5G-netværk”, siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør, TDC NET.

Brugen af 3G er faldet stødt

3G-teknologien blev introduceret i 2003, og i årerne derefter steg udbuddet af 3G kompatible enheder. Siden da er 4G og senest også 5G, der blev rullet ud nationalt af TDC NET i 2020, blevet udbredt over hele Danmark. Antallet af 4G og 5G kompatible enheder er vokset stødt, hvilket har ført til et naturligt fald i brugen af 3G-netværket. I en række lande har man derfor allerede udfaset 3G-teknologien, og herhjemme har flere teleoperatører planer om det samme.

TDC NET igangsætter udfasning af 3G ved udgangen af 2022. ”Kunderne vil derfor have minimum to år til at overveje at investere i en ny mobiltelefon, hvis deres nuværende ikke kan tilgå 4G- eller 5G-nettet. Samtidig vil det fortsat være muligt at gøre brug af vores landsdækkende 2G-netværk til tale og basale datatjenester uanset hvilken mobiltelefon eller hvilket udstyr, man har”, afslutter Andreas Pfisterer.

Fakta om TDC NETs mobilnet – målt til Danmarks bedste

Netværk

2G

3G

4G

5G

Etableret i Danmark

1991

Udbredelse og brug

Landsdækkende netværk, der kan bruges til tale i områder uden andre tilgængelige netværk, samt til basale datatjenester på udstyr af ældre dato

Landsdækkende netværk, der i dag primært bruges til tale og datatjenester i områder uden 4G og 5G

Det primære mobilnetværk i dag

Bruges til både tale og datatjenester

Nyetableret mobilnetværk, der blev nationalt udrullet af TDC NET i 2020

Dækker i dag 90% af Danmark og giver adgang til højere hastigheder og nye brugsscenarier

Udfasning

Ingen planer

Ved udgangen af 2022

Ingen planer

Yderligere oplysninger:
TDC NET Presse, Louise Klinge, tlf. 29 21 17 49

TDC NET: Status ét år efter landet lukkede ned – digital infrastruktur består historisk stresstest trods stigning i datatrafik på 45%12.3.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden foråret 2020 er datatrafikken i TDC NET’s mobil- og bredbåndsnetværk steget med knap 50%. Det svarer til, at der hver eneste dag – siden nedlukningen trådte i kraft – er brugt data på niveau med streaming af 10 millioner spillefilm i HD-kvalitet. Trods massivt kapacitetspres har den digitale infrastruktur været gearet til opgaven, og det lover godt for fremtiden.