TDC NET 1. Kvt. 2022: Kommerciel stabilisering førte til højere indtjening, fiberudrulningen fortsatte, og initiativer til at reducere CO2-udledninger tog fart

I første kvartal som selvstændigt selskab leverede TDC NET i tråd med forventningerne og realiserede et driftsresultat (EBITDA) på 1.162 mio. kr., en stigning på 0,7% i forhold til samme periode sidste år. TDC NET omsatte for 1.678 mio. kr., og det er på niveau med første kvartal 2021. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning inden for mobile services og højhastighedsbredbånd kompenserede for lavere omsætning i de traditionelle infrastruktur-platforme.

"I det første kvartal som en selvstændig virksomhed, udviklede vores finansielle resultater sig som forventet, og vi så en stigning i EBITDA på 0,7%, drevet af en stabil omsætning og optimering af omkostningerne. Vi fortsatte med at udrulle fibernet og med at forbedre kundeoplevelsen yderligere," siger Andreas Pfisterer, administrerende direktør i TDC NET.

På trods af højere elpriser faldt TDC NETs driftsomkostninger med 3,1% sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært optimering af supportfunktioner som følge af opsplitningen fra TDC Group. TDC NET’s investeringsniveau steg med 11,3% fra første kvartal 2021 til 781 mio. kr. primært grundet fiberudrulningen, hvor TDC NET nåede nye 20.000 adresser. Sammenlignet med første kvartal 2021 er det en stigning og skyldes primært den milde vinter.

Ved udgangen af januar 2022 etablerede TDC NET en ‘secured infrastructure funding’ platform og indgik i en ny langfristet og sikret bankfacilitet på 25 mia. kr. Med afsæt i denne finansieringsplatform, der understreger TDC NETs status som selvstændigt selskab, har TDC NET et solidt afsæt for at levere på selskabets strategiske ambitioner samt fortsætte investeringerne i udviklingen af Danmarks fremtidige digitale infrastruktur.

Initiativer til at reducere CO2-udledninger
Som led i TDC NETs målsætning om at reducere CO2-udledninger fra egen drift (scope 1 og 2) med 50% i 2023 blev den første af fire solcelleparker tilsluttet i marts 2022. I løbet af 2022 vil flere solcelleparker blive tilsluttet. Investeringen i grøn energi er en central del af TDC NETs klimaplan.

"I TDC NET ønsker vi at fremme den grønne, digitale omstilling i Danmark og sikre, at den samlede mængde grøn, vedvarende energi øges. Derfor har vi besluttet at tage et meget klart standpunkt om at investere i elkøbsaftaler, også kaldet PPA. Derudover vil vi finde en væsentlig del af vores CO2-besparelser ved at udskifte ældre, energikrævende teknologier med fremtidssikrede, energieffektive løsninger. Her vil 5G-teknologien spille en vigtig rolle i udviklingen af innovative digitale løsninger, der kan reducere udledningen af CO2," siger Andreas Pfisterer.

Markedsanerkendelse og muligheder for 5G-netværk
Teknologisk Institut har i første kvartal 2022 målt de fire danske mobilnetværks evne til at levere en god mobilnetværksoplevelse. Undersøgelsen viste, at TDC NET har det bedste mobilnetværk i Danmark, og fortsat er det eneste selskab med et landsdækkende og fuldt udbygget 5G-netværk. Med et 5G-netværk, der dækker hele landet, udforsker TDC NET mobile teknologiske løsninger til at reducere CO2-udledninger på tværs af brancher.

Elkøbsaftale mellem TDC NET og Better Energy: Den første solcellepark leverer nu grøn strøm23.3.2022 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

TDC NET øger indtjeningen i fjerde kvartal og leverer et solidt resultat på niveau med forventningerne for året14.2.2022 09:06:52 CET | Pressemeddelelse

I fjerde kvartal af 2021, hvor opsplitningen af TDC Group blev endelig afsluttet, leverede TDC NET en EBITDA på 1.109 mio. kr., svarende til en stigning på 2,4% sammenholdt med samme kvartal sidste år. Resultatet afspejler en fortsat kommerciel stabilisering, hvor øget omsætning indenfor mobile services kompenserer for det forventede fald i efterspørgslen efter services udbudt på traditionelle infrastruktur platforme (DSL-bredbånd og TV). TDC NET havde en EBITDA på 4.498 mio. kr. for helåret, hvilket er en stigning på 1,4% i forhold til 2020 og på niveau med forventningerne for helåret. TDC NET omsatte i fjerde kvartal for 1.687 mio. kr. svarende til en stigning på 0,5% i forhold til samme periode sidste år, hvilket gav et stabilt bruttoresultat på 1.603 mio. kr. For helåret havde TDC NET en omsætning på 6.674 mio. kr. samt et bruttoresultat på 6.356 mio. kr. Trods stigende elpriser lykkedes TDC NET også i fjerde kvartal med at reducere selskabets driftsudgifter med 5,0% i forhold til