TDC: Mange bække små gør et stort cyberangreb

TDC Security Operations Center udgiver i dag sin årlige trusselsrapport med fokus på de såkaldte DDoS-angreb, og den viser, at angrebene er blevet mindre, men at de fortsat kan forårsage stor skade

Både Udlændinge- og Integrationsministeriet og Udenrigsministeriet blev sidste år ramt af DDoS-angreb, som lagde hjemmesider ned, og for et par uger siden var det DSB’s billettjenester, der blev ramt, og DDoS-angreb er desværre kommet for at blive, viser årets trusselsrapport fra TDC Security Operations Center.

- Trenden er, at det enkelte angreb bliver mindre i størrelse, og mere end halvdelen af alle angreb varer mindre end 15 minutter, men til gengæld bliver der ofte sendt flere små angreb af sted mod samme offer, så for offeret virker det som ét stort angreb, forklarer Lars Højberg, der er er chef for TDC Security Operations Center.

Stigning i oversvømmelsesangreb
De fleste af angrebene er såkaldte ”oversvømmelsesangreb”, hvor internetforbindelsen hos målet fyldes op, så reel trafik ikke kan komme igennem. Antallet af ”oversvømmelsesangreb” steg fra 79 % i 2016 til 82 % af DDoS-angrebene i 2017.

- Når angrebene kommer fra mange enheder på en gang og oven i købet bliver forstærket af maskiner på nettet, der har åbne porte, så vil det typisk være ret effektive angreb. Og selvom angrebene kan være kortvarige, kan de, når de fortsætter som perler på en snor, lægge internetforbindelser og servere ned i flere timer. Eller endda flere døgn, fortæller Lars Højberg.

Alle kan blive udsat
TDC Security Operations Center er en 24/7-enhed, der beskytter både TDC Group og TDC Groups kunder mod cybertrusler og -angreb. Centeret er førende i håndtering af DDoS-angreb, da man beskytter TDC Group selv og en lang række af TDC Groups offentlige og private kunder mod denne type angreb.

- Typisk vil det være ”botnets”, som udfører DDoS-angreb. Et ”botnet” er et netværk af helt almindelige computere, der er blevet inficeret med virus, og hvor der er placeret en bagdør, så computerne kan fjernstyres af de kriminelle. De vil indgå i et særligt netværk af flere hundrede eller tusinder af computere, som samtidig sender forespørgsler mod målet. Herved opnås den ønskede effekt: at overbelaste en virksomheds server eller ”oversvømme” dens internetforbindelse og derved få det til at ”brænde sammen”, så det ikke fungerer, fortæller Lars Højberg.

- Vi ser, at alle kan blive udsat, uanset om der er tale om store eller små virksomheder og på tværs af alle markedssegmenter. De kriminelle kan desværre sætte gang i et angreb for ganske få dollar og uden at have teknisk indsigt. De skal bare kende offerets IP-adresse, siger Lars Højberg.

Skil mails fra web-serveren
I årets DDoS-rapport kan man læse, at det gennemsnitlige angreb var på 2,8 Gbit/s, og at angrebet i snit varede 31 minutter.

- Konsekvensen er fx, at kunderne ikke kan tilgå virksomhedens hjemmeside, som de plejer, eller at medarbejderne ikke kan modtage mails. Derved forstyrres driften i de fleste virksomheder væsentligt. Derfor er det vigtigt at sikre sig med det rigtige værn, siger Lars Højberg.

Hos TDC Group anbefaler man derfor et kombineret forsvar.

- Et godt råd er at arbejde med netværkssegmentering, så et angreb mod en højt profileret web-server ikke får konsekvenser for eksempelvis virksomhedens mails. På den måde garderer man sig i hvert fald mod dele af konsekvenserne, siger Lars Højberg.

- Store oversvømmelsesangreb skal dog bekæmpes uden for virksomhedens eget netværk og her er det virksomhedens internetudbyder, der skal på banen, konkluderer han.

FAKTA om rapporten

• TDC Security Operations Center har gennemført analysen på baggrund af flere hundrede DDoS-angreb rettet mod danske erhvervskunder beskyttet af løsningen TDC DoS Protection, der kan filtrere ondsindet trafik fra i TDC’s net, inden det når frem til kundens bredbåndslinje.
  • DDoS står for Distributed Denial-of-Service (distribueret servicenægtelse) og er betegnelsen for et angreb, der bevidst overbelaster fx en web-server i en sådan grad, at almindelige forespørgsler til serveren ikke kan besvares.

Du kan læse hele rapporten her:

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år. - Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber: - Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover. Etablering af to nye forretningsenheder I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef

Bert Nordberg ny bestyrelsesformand i TDC A/S18.6.2018 09:54pressemeddelelse

København 18. juni 2018: Det er med glæde, at TDC Group kan meddele, at Bert Nordberg pr. 1. august 2018 tiltræder som formand for TDC Groups bestyrelse. Med mere end 25 års erfaring inden for it-branchen og teleindustrien har Bert Nordberg en bred viden om branchen og stor erfaring med strategisk transformation og infrastruktur. Bert Nordberg har siden 2012 været bestyrelsesformand for Vestas og sidder desuden i en række bestyrelser herunder Electrolux AB, Saab-koncernen, Skandinaviska Cellulosa AB og Essity AB. Før dette havde Bert Nordberg en lang karriere hos Ericsson, hvor han blandt andet var CEO for Sony Ericsson mellem 2009-2012. Bert Nordberg udtaler: "Jeg har fulgt situationen omkring TDC nøje, og jeg er overbevist om, at den strategi, de nye aktionærer har lagt frem, er den rigtige for virksomheden og for Danmark. Jeg er spændt på at komme i gang, og jeg ser frem til samarbejdet med Mike Parton og resten af bestyrelsen samt til at bruge min erfaring til at implementere den n