TDC Group: Stort behov for center for Digital Sundhed

Forslaget om et videnscenter, der skal forske i, hvad et højt digitalt forbrug gør ved helbredet, vinder genklang hos landets største teleselskab.

Foto: Jon Nordahl

Et flertal i Folketinget vil oprette et videnscenter, der skal undersøge sammenhænge mellem vores store digitale forbrug og vores mentale og fysiske sundhed. Forslaget møder opbakning fra Danmarks største teleselskab TDC Group. I dag går 97% af danskere over 12 år på nettet hver eneste dag, heraf 80% på de sociale medier.

- Oprettelse af et videncenter for Digital Sundhed er helt rigtig set. Det er vigtigt, at vi får mere viden om, hvordan vores digitale forbrug påvirker vores fysiske og mentale sundhed. Det er dog ligeså vigtigt, at vi får viden om og redskaber til at skabe bedre balance mellem det fysiske og digitale liv, udtaler Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

TDC Group har i 2017 fået lavet en YouGov-undersøgelser, der viser, at 67% af danskerne kender nogen, hvor et stort tidsforbrug på mobiltelefonen har overskygget fysisk samvær med andre mennesker.

- I TDC Group er vi glade for, at vi med vores digitale infrastruktur er med til at skabe forbindelser og oplevelser mellem mennesker - det kan være via telefonsamtaler, beskeder på mobilen, mails på den bærbare, opdateringer på Facebook og serier på tv, men det siger jo sig selv, at der skal være en vis balance mellem det fysiske og det digitale fællesskab. Det ene kan ikke erstatte det andet. Et afgørende fokuspunkt for os er at tage et medansvar for at sikre, at der i det digitale liv er et positivt miljø og en god tone.

Derfor samarbejder TDC Group med Danske Skoleelever om projektet WiFive som indeholder undervisningsmateriale om god adfærd på nettet og et digitalt kørekort til 4.-6. klasser, og med Børns Vilkår om at give forældre redskaber til at hjælpe deres børn i deres online liv.

- Det er meget positivt, at et flertal af Folketingets partier ønsker at sætte fokus på konsekvenserne af danskernes digitale forbrug. Jeg kan kun opfordre politikerne til at gå i dybden med den viden, der allerede er på området og inddrage blandt andet WiFive, Børns Vilkårs indsigt og andre tilsvarende kilder. I TDC Group bidrager vi meget gerne til dette arbejde, slutter Jens Aaløse

Se mere hos WiFive og Børns Vilkår.

Yderligere oplysninger:
TDC Presse, tlf. 70 20 35 10

Foto: Jon Nordahl

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år. - Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber: - Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover. Etablering af to nye forretningsenheder I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef

Bert Nordberg ny bestyrelsesformand i TDC A/S18.6.2018 09:54pressemeddelelse

København 18. juni 2018: Det er med glæde, at TDC Group kan meddele, at Bert Nordberg pr. 1. august 2018 tiltræder som formand for TDC Groups bestyrelse. Med mere end 25 års erfaring inden for it-branchen og teleindustrien har Bert Nordberg en bred viden om branchen og stor erfaring med strategisk transformation og infrastruktur. Bert Nordberg har siden 2012 været bestyrelsesformand for Vestas og sidder desuden i en række bestyrelser herunder Electrolux AB, Saab-koncernen, Skandinaviska Cellulosa AB og Essity AB. Før dette havde Bert Nordberg en lang karriere hos Ericsson, hvor han blandt andet var CEO for Sony Ericsson mellem 2009-2012. Bert Nordberg udtaler: "Jeg har fulgt situationen omkring TDC nøje, og jeg er overbevist om, at den strategi, de nye aktionærer har lagt frem, er den rigtige for virksomheden og for Danmark. Jeg er spændt på at komme i gang, og jeg ser frem til samarbejdet med Mike Parton og resten af bestyrelsen samt til at bruge min erfaring til at implementere den n