TDC Group: Digitale konflikter skader unges sammenhold

Den hårde tone på nettet har stor betydning for de unges trivsel – også i den fysiske verden. Og det kalder på skærpet opmærksomhed, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group, som optakt til Ungdommens Folkemøde d. 6.- 8. september i Valbyparken. Her afholder TDC Group sammen med ENIGMA- Museum for post, tele og kommunikation, Børns Vilkår og Danske Skoleelever debatter og workshop under overskriften ”Fællesskab i en digital verden”.

Som Danmarks største leverandør af digitale forbindelser er det vigtigt for os at tage debatten med de unge om, hvad vi kan gøre for at skabe en positiv online kultur, forklarer Jens Aaløse, koncerndirektør fra TDC Group.

Danske teenagere er blandt de unge i verden, der bruger allermest tid med deres telefoner, tablets og computere, og de har europarekord i tid brugt på computerspil. Men desværre er der også mange unge, der oplever en alt for hård tone på de sociale medier og når de gamer.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group i 2017 viser, at 47 pct. af eleverne i udskolingen oplever, at digitale konflikter finder vej til den fysiske hverdag i skolen, hvor de påvirker fællesskabet i klassen negativt.

- Når de unge hele tiden er i kontakt med hinanden digitalt, så siger det sig selv, at når kommunikationen går skævt online, mærkes det også offline. I TDC Group vil vi gerne modarbejde, at den hårde tone på sociale medier og i gaming fører til dårligere trivsel blandt de unge ved at få skabt en mere positiv onlinekultur, siger Jens Aaløse.

- På Ungdommens Folkemøde sætter vi ord på de udfordringer, som den hårde digitale tone kan have for de unge, men på sigt også for samfundet. Det er de netop unge, der i fremtiden skal føre de digitale fællesskaber videre, og vi vil derfor også give dem muligheden for at definere, hvordan fællesskabet skal udvikle sig og fungere, og vi sørger for, at deres gode råd efterfølgende kan blive brugt af mange andre unge. At sikre gode digitale fællesskaber er en høj prioritet hos os, både nu og i fremtiden, siger Jens Aaløse, koncerndirektør, TDC Group.

Unge skal sætte retningen for fremtidens digitale fællesskaber
På Ungdommens Folkemøde tilbyder TDC Group de unge at deltage i en række debatter, hvor digitalisering, gaming, piger i tech, fællesskab og sociale spilleregler online sættes på dagsordenen.

Her vil man kunne opleve en række spændende personligheder som f.eks. radio- og tv-værten Esben Bjerre, folketingsmedlem Ida Auken (Radikale Venstre), Sara Frost, der er vært på ”Alle Gamer”, samt eksperter i gaming og vores digitale liv som Christian Mogensen, Thomas Vigild og Jens Christian Ringdal. Alle debatterne er udviklet i tæt samarbejde med TDC Groups mangeårige samarbejdspartner ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation.

Derudover inviterer TDC Group til en workshop, som afholdes i samarbejde med Danske Skoleelever, hvor de unge skal give input til initiativet ”WiFive”, der skal løfte den digitale dannelse blandt skoleelever. Her skal deltagerne bidrage med gode råd til andre unge om, hvordan man kan sikre det gode fællesskab online – alt sammen formuleret ved hjælp af emojis.

Thomas Skov er vært og ordstyrer for alle TDC Groups arrangementer, der finder sted i telt A18, hvor man også kan oplade mobilen, høre musik, teste sin digitale personlighed og prøve kræfter med forløberne for nutidens gaming, nemlig arkadespil som PacMan og Donkey Kong. TDC Group er desuden netværkspartner for Ungdommens Folkemøde og leverer i den forbindelse ekstraordinær mobildækning samt trådløse hotspots med adgang til WiFi rundt omkring på festivalpladsen.

Lørdag den 8. september er det TDC Groups mangeårige samarbejdspartner Børns Vilkår, der fylder rammerne ud i TDC Groups telt, bl.a. med debatten ”Generation FOMO”, hvor Børns Vilkår sætter danskernes digitale liv til debat ud fra konkrete cases med TV-vært Bubber og pokerspiller Gustav 'Gus' Hansen.

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger.

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog