TDC Group ændrer sin organisation i Danmark

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år.

- Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber:

- Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover.

Etablering af to nye forretningsenheder
I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef Pernille Erenbjerg.

Den kundevendte enhed, som vil fokusere på innovation, digitale services og de bedste kundeoplevelser, vil blive ledet af Jaap Postma, der hidtil har været koncerndirektør og leder af YouSee. Denne enhed vil bestå af YouSee, den digitale enhed Digital, TDC Erhverv samt Online Brands med Telmore, Fullrate og Blockbuster.

Den netværksfokuserede enhed, der skal fokusere på at udbygge den danske infrastruktur, vil blive ledet af Andreas Pfisterer, der hidtil har været koncerndirektør og leder af Operations. Denne enhed vil bestå af Network, Wholesale, On-site teknikere, Indkøb & Logistik, Dansk Kabel TV og IT drift.

Der sker ingen ændringer i Norge, hvor TDC Group driver det helejede Get og TDC Norge som en selvstændig enhed.

Udover de to nye forretningsenheder og de norske aktiviteter vil TDC Group også fremover have visse centrale ressourcer, som leverer støtte til forretningsenhederne. I den kommende tid vil transformationen fortsætte, og for at styrke udviklingen og implementeringen af den nye strategi vil Group Strategy Officer, Lasse Pilgaard, indtræde i selskabets direktion som koncerndirektør.

- Jeg glæder mig meget over at kunne byde Lasse velkommen i direktionen. Hans dybe forretningsforståelse og strategiske tænkning bliver helt afgørende for at få visionen til at blive til virkelighed, siger Pernille Erenbjerg.

Ændringer i direktionen
Fra 1. august består TDC Groups direktion af:

- Pernille Erenbjerg, koncernchef

- Jaap Postma, koncerndirektør OpCo

- Andreas Pfisterer, koncerndirektør NetCo

- Michael Moyell Juul, koncerndirektør TDC Erhverv

- Stig Pastwa, koncerndirektør TDC Group Finans

- Lasse Pilgaard, koncerndirektør TDC Group Strategy & Portfolio Management

- Jens Aaløse, koncerndirektør TDC Group People og Stakeholder Relations

- Gunnar Evensen, koncerndirektør Get & TDC Norge

Marina Lønning, der har været koncerndirektør for TDC Erhverv, har valgt at fratræde sin stilling.

Koncernchef Pernille Erenbjerg udtaler i den forbindelse:

- Jeg vil gerne sige Marina stor tak for indsatsen i TDC Group og for det gode samarbejde, vi har haft. Marina har lagt sporene til den fremtidige udvikling af TDC Erhverv, siger Pernille Erenbjerg og fortsætter:

- Samtidig glæder jeg mig over, at Michael Moyell Juul fremover står i spidsen for vores erhvervsforretning. Han er den helt rigtige profil til at tage forretningen videre.

Om vejen fremover siger koncernchefen:

- Jeg er glad for i dag at kunne fremlægge vores nye organisation og stolt over det stærke team, som vil lede den næste fase. Dette er mange af de bærende kræfter bag den turnaround, som vi har leveret over de seneste tre år, og som har ført til, at TDC’s forretning i dag er i vækst. Det er derfor det helt rigtige team til at fortsætte fokus på at gøre det enklere og bedre for TDC’s mange kunder, samtidig med at investeringerne i netværk og digitalisering intensiveres yderligere.

Yderligere oplysninger:
TDC Presse, tlf. 70 20 35 10

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

Bert Nordberg ny bestyrelsesformand i TDC A/S18.6.2018 09:54pressemeddelelse

København 18. juni 2018: Det er med glæde, at TDC Group kan meddele, at Bert Nordberg pr. 1. august 2018 tiltræder som formand for TDC Groups bestyrelse. Med mere end 25 års erfaring inden for it-branchen og teleindustrien har Bert Nordberg en bred viden om branchen og stor erfaring med strategisk transformation og infrastruktur. Bert Nordberg har siden 2012 været bestyrelsesformand for Vestas og sidder desuden i en række bestyrelser herunder Electrolux AB, Saab-koncernen, Skandinaviska Cellulosa AB og Essity AB. Før dette havde Bert Nordberg en lang karriere hos Ericsson, hvor han blandt andet var CEO for Sony Ericsson mellem 2009-2012. Bert Nordberg udtaler: "Jeg har fulgt situationen omkring TDC nøje, og jeg er overbevist om, at den strategi, de nye aktionærer har lagt frem, er den rigtige for virksomheden og for Danmark. Jeg er spændt på at komme i gang, og jeg ser frem til samarbejdet med Mike Parton og resten af bestyrelsen samt til at bruge min erfaring til at implementere den n