TDC Erhverv

TDC gør klar til at udrulle landsdækkende IoT

Landets største it- og teleselskab vil give Internet of Things det endelige skub, så teknologien kan komme danskere og virksomheder til gavn

Internet of Things (IoT). Tingenes internet. Teknologien, der skal bringe ikke bare computere og smartphones, men alt andet, du kan forestille dig på internettet. Køleskabet, skraldespanden, cyklen, elmåleren, hundehalsbåndet eller pulsmåleren. IoT har længe været undervejs, uden at det har fået sit helt store gennembrud. Det vil TDC Group gøre op med, og derfor har selskabet nu begyndt udrulningen af et IoT-netværk direkte på sit eksisterende mobilnetværk, såkaldt Narrow Band IoT (NB-IoT). Ambitionen er, at det på sigt bliver landsdækkende.

- Nu er tiden inde. Vi har en kæmpe fordel, da vi i forvejen har Danmarks bedste mobilnetværk med 4G til mere end 99 % af danskerne. Når vi aktiverer det til IoT, vil danskere og virksomheder kunne bruge IoT-enheder alle steder - og selv mobile IoT-enheder som biler eller personligt sundhedsudstyr vil problemfrit kunne bruges landet over, forklarer Andreas Pfisterer, koncerndirektør i TDC Operations, der har ansvaret for den tekniske udrulning.

I TDC Erhvervsforretningen har man allerede lavet IoT- og Smart City-løsninger igennem en årrække, og vil fortsætte med at udvikle og teste nye produkter til virksomheder og forbrugerne, mens selskabet ruller NB-IoT ud.

- Vi træder sporene, mens vi går, så sideløbende med at vi aktiverer vores IoT-netværk, vil vi teste yderligere på netværket og dets funktioner, så det bliver funktionelt og til gavn for vores kunder og partnere, fortæller Marina Lønning, koncerndirektør for TDC Erhverv.

Teknologisk frontløber
TDC Erhverv har blandt andet testet trafikløsninger, luftkvalitetssensorer, intelligente skraldespande, smarte elmålere og bærbart sundhedsudstyr med forskellige partnere. Og resultaterne er gode.

- I TDC Group har vi muligheden for at være frontløber på dette område. Ingen kan lige så effektivt som os lave et sikkert, velfungerende og landsdækkende NB-IoT-netværk. Det føler vi et stort ansvar for, da vi ønsker at digitalisere Danmark, siger Marina Lønning.

- Selvfølgelig kræver det gode partnere, som vil bruge netværket. Det er en forudsætning for, at det kommer til at dække hele landet, men med de muligheder og kvaliteter, netværket har, regner jeg med, at det giver sig selv. På den måde vil vi udrulle IoT-netværk til de partnere, der ønsker at engagere sig i det.

TDC Group har allerede dækket Storkøbenhavn, og man tager nu næste skridt. TDC Group planlægger landsdækkende udrulning i takt med, at partnere er klar til at tage IoT-netværket i brug.

Fakta

IoT: I Internet of Things (IoT) udstyres alle ting med en internetsensor og indgår i et netværk med andre ting. Formålet med IoT er skabe nye og mere intelligente processer, der skaber værdi for brugere, virksomheder og samfund.

NB-IoT: NarrowBand IoT er en såkaldt Low Power Wide Area-teknologi (LPWA) optimeret til Internet of Things. Standarden er i licenseret frekvensbånd i modsætning til eksempelvis SigFox og LoRa, teknologien er sikker og stabil, hardwareomkostningerne er minimale, der er sublim rækkevidde - både indendørs og under jorden - og så suger teknologien næsten ingen strøm.

Smart Cities: Idéen med Smart Cities er, at man forbinder byen i et intelligent bynetværk. Med et trådløst netværk, og sensorer til at sanse alt og alle i bevægelse, kan alt inden for den digitale bymur tale sammen. Parkens plæner fortæller, hvornår de skal slås og/eller vandes. Skraldespande fortæller, hvornår de skal tømmes. Parkeringspladser fortæller, om de er ledige.

M2M: M2M (Machine-to-Machine) forbinder "ting" til Internettet, forvandler dem til intelligente ting som udveksler real time information og åbner op for uanede muligheder.

Kilde: TDC Erhverv

Yderligere oplysninger :
TDC Presse, tlf. 70 20 35 10

Information om TDC Erhverv

TDC Erhverv
2450 København SV

Om TDC Erhverv
TDC Erhverv tilbyder en bred og dyb portefølje af løsninger inden for connectivity, digitalt samarbejde og relateret it-sikkerhed. Det betyder, at de kan dække de fleste virksomheders behov 360 grader – uanset størrelse eller kompleksitet. Kort sagt; TDC Erhverv forbinder og forener kunder, medarbejdere og omverden. Sikkert og stabilt. Det frigiver tid og skaber sammenhæng, overblik og nye digitale muligheder for såvel små som store, offentlige som private virksomheder i Danmark.

Læs mere om TDC Erhverv på tdc.dk.

Følg pressemeddelelser fra TDC Erhverv

Flere pressemeddelelser fra TDC Erhverv

Nyt partnerskab mellem Alm. Brand og TDC Erhverv skal styrke cybersikkerheden hos danske SMV’er30.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Digitaliseringen buldrer derudaf, trusselsbilledet stiger og flere og flere danske SMV’er bliver ramt af cyberangreb. På trods af det stigende trusselsbillede føler mange SMV’er sig ikke i risikozonen. Den tilgang gør virksomhederne sårbare, mener Alm. Brand og TDC Erhverv, der nu samler kræfterne for at gøre det mere attraktivt for danske SMV'er at komme i gang med at øge cybersikkerheden.