TDC Erhverv: 3 ud af 5 logger på ukendte, trådløse netværk

Åbne og usikre wi-fi-netværk udgør en sikkerhedsrisiko for virksomhederne. Det stiller krav til mobiludbyderne, lyder det fra TDC Erhverv
Det udgør potentielt en stor sikkerhedsrisiko for en smartphone og de data, passwords og programmer, der benyttes fra den, hvis du logger på et ukendt netværk, lyder det fra TDC Erhverv.

Hvis du skal være helt ærlig, hvor ofte læser du så hele teksten med, hvad du siger ja til, når du logger på et åbent wi-fi-netværk i en butik eller i lufthavnen? Og ved du altid, hvem der gemme sig bag et netværksnavn som ”Cafeen”?

Tre ud af fem danskere logger på åbne wi-fi-netværk uden at kende ejeren af netværket, viser en undersøgelse fra TDC Erhverv. Det udgør potentielt en stor sikkerhedsrisiko for en smartphone og de data, passwords og programmer, der benyttes fra den.

- Man skal virkelig være varsom med at logge på de åbne netværk. Hvis man ikke man ved, hvem der ejer netværket, kan det være folk med onde hensigter, der pludselig har adgang til næsten alt på din telefon. Det er det er det nok de færreste, der tænker over, når de fx er på stopover i en lufthavn, fortæller Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Dit password er i fare
Konkret vil en lufthavn måske have et netværk, der hedder ”Lufthavn”, men de fleste kan fra deres trådløse enhed selv oprette et trådløst netværk og kalde det ”Lufthavn1”, som mange passagerer måske vil benytte. Hvis en snild hacker opretter sådan et netværk, kan han fx følge med i, hvilke passwords du taster ind, når du besøger hjemmesider.

- Det udgør en stor sikkerhedsrisiko for dig som privatperson, når du benytter smartphonen privat, men det er selvfølgeligt også risikabelt for din virksomhed i en tid, hvor vi har adgang til forretningskritiske dokumenter, mails, osv. fra vores smartphone, siger Marina Lønning.

Krav om sikker linje
Hun vurderer, at det får betydning for mobilselskabernes håndtering af erhvervskundernes mobilabonnementer i fremtiden. Også de 750.000 mobilkunder, som hun selv er ansvarlig for i TDC Erhverv.

- Erhvervskunder er kritiske forbrugere af elektronik, og de stiller store krav til sikkerhed, når de køber produkter til deres virksomhed og deres medarbejdere. Medarbejderne har et behov for netværk til at arbejde, og de tænker måske ikke over sikkerheden, siger Marina Lønning.

- Det gør direktøren eller den it-ansvarlige til gengæld, og derfor tror jeg, at kravet til at kunne få sikkerhedsløsninger til erhvervsmobilerne vil stige, så medarbejdere fx kan benytte en ”sikker linje”, selvom de er på åbent wi-fi.

TDC Erhvervs undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der i alt gennemført 1006 interview med danskere fra 18 år og op.