​TDC: Arbejd hjemme mellem jul og nytår

Halvdelen af danskerne skal arbejde mellem jul og nytår, men kun hver femte arbejder hjemme viser en undersøgelse fra TDC Erhverv

Knap halvdelen af danskerne skal arbejde i dagene mellem jul og nytår, og det er ikke mange af dem, der bare lunter fra sengen ud og tænder computeren. Kun én ud af fem har nemlig tænkt sig at arbejde hjemme, og det er en fejl, lyder det fra TDC Erhvervs koncerndirektør, Marina Lønning.

- Det er i dag muligt at tilgå de fleste dokumenter og systemer, bare man er på nettet. Fx er Office-pakken efterhånden indrettet, så man kan bruge den alle steder. Og når 99,9 % af danskerne samtidig er dækket af hurtigt 4G-mobilnetværk, er der ingen grund til at sidde på kontoret i disse dage, siger Marina Lønning.

Frokost med ungerne

Hun er helt med på, at mange job i produktion, håndværk, pleje med mere kræver, at man er til stede et bestemt sted, men undersøgelsen viser, at halvdelen af alle i arbejde har mulighed for at arbejde hjemme, men det er altså ret få, der benytter det.

- Det er ærgerligt. Én af fordelene ved digitaliseringen af vores arbejde er jo, at vi kan arbejde langt mere fleksibelt – både i forhold til tid og sted. Det synes jeg, er oplagt. Så kan man spise frokost med ungerne i stedet for med kollegerne, så det bliver lidt anderledes end resten af året. Det er jo jul, siger Marina Lønning.

Ledelsen skal gå forrest

Hun mener i høj grad, det er ledelsen, der skal legitimere, at medarbejderne kan arbejde andre steder end ved skrivebordet på arbejdspladsen. Både ved selv at gøre det og italesætte direkte over for medarbejderne.

- Jeg vil gerne opfordre alle mine medarbejdere, hvor arbejdet ikke kræver deres tilstedeværelse et bestemt sted, til at tage nogle hjemmearbejdsdage i julen. Jeg logger selv på fra en hytte i Norge, så jeg samtidig kan se den norske del af familien. Det fungerer for mig, siger Marina Lønning.

TDC Erhvervs undersøgelse er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der i alt gennemført 1005 interview med danskere fra 18 år og op.