TDC annoncerer plan for 5G-net

TDC annoncerer sin plan for etableringen af dets nationale 5G-mobilnet og opfylder således ambitionen for fremtidens infrastruktur. TDC’s nye strategiske partnerskab med Ericsson vil udgøre et skandinavisk kraftværk inden for mobilteknologi og en fælles innovationshub.

Allison Kirkby, Adm. direktør og CEO.

Med en ambitiøs plan for udrulning af 5G vil TDC i slutningen af 2020 tilbyde 5G-dækning i hele landet. TDC vil allerede til sommer foretage pilottest med 5G-tilbud til udvalgte kunder – og indlede udrulningen i oktober i år.

“Jeg er rigtig glad for, at TDC nu vil påbegynde etableringen af fremtidens infrastruktur i partnerskab med Ericsson og muliggøre et Digitalt Danmark med DET bedste landsdækkende trådløse net. Med 5G tages et kvantespring på kapacitet, internethastighed og intelligente forbindelser. Med andre ord vil 5G være startskuddet til en ny epoke for den digitale økonomi og gøre det muligt for Danmark at udbygge sin position som global digital frontløber,” siger Allison Kirkby, koncernchef og administrerende direktør for TDC Group.

Strategisk partnerskab
TDC og Ericsson indgår et nyt strategisk partnerskab for at bygge 5G-infrastrukturen til TDC’s landsdækkende mobilnet. TDC har arbejdet med Ericsson siden 1990’erne, og det nye strategiske partnerskab konsoliderer det tætte og engagerede samarbejde mellem TDC og Ericsson, der allerede leverer udstyr til de centrale dele af TDC’s mobilnet.

“I det forløbne år har TDC forhandlet med adskillige leverandører om den forestående udrulning af 5G. TDC har forbundet hele Danmark i næsten 140 år, og i dag er jeg glad for at kunne meddele, at TDC har valgt Ericsson til at bygge og udrulle 5G-netværket og dermed indlede et nyt og spændende kapitel med trådløse forbindelser for Danmark og Skandinavien,” siger Allison Kirkby.

Börje Ekholm, Koncernchef for Ericsson, siger:

“TDC er den seneste serviceudbyder i Europa for hvem vi vil opbygge 5G. Vi er meget glade over partnerskabet med TDC, ikke blot inden for 5G, men også med den tilknyttede forskning, udvikling og innovation samt det absolut nyeste inden for drift med Ericsson Operations Engine. Vi vil samarbejde med TDC om at digitalisere den danske økonomi og således sikre, at de danske forbrugere, virksomheder og samfundet får glæde af de nye oplevelser, serviceydelser og muligheder, som 5G giver.”

TDC og Ericsson vil etablere et skandinavisk kraftværk inden for mobilteknologi og en fælles innovationshub i tæt samarbejde med 5G-forskningscentret i Lund, som vil yderligere styrke det historisk stærke samarbejde om forskning og innovation på tværs af Øresundsregionen.

Fakta

• Etableringen af 5G-nettet markerer en ny generation af konnektivitet – TDC bygger fremtidens infrastruktur. 5G leverer meget mere kapacitet, hurtigere internethastigheder på mobilnettet og muliggør hidtil usete digitale fremskridt og innovation.

• Aftalen med Ericsson omfatter også partnerskab med TDC om opgradering af det nuværende 4G-net.

• TDC forventer, at opgraderingen af udstyr i mobilnettet vil ske uden store gener for kunderne.

• Det nye partnerskab mellem TDC og Ericsson indledes den 1. april 2019, og kontrakten løber til udgangen af 2023, hvor Ericsson vil levere udstyr og serviceydelser på TDC’s landsdækkende mobilnet.

• Ericsson overtager driften af TDC’s net inkl. driftscenter, installation (field service), kundeoplevelser (customer experience management), planlægning og optimering af nettet.

• I lighed med andre aftaler vil TDC i samråd med myndighederne regelmæssigt vurdere aftalens sikkerhedskrav.

• Om Ericsson: https://www.ericsson.com/en/about-us/company-facts

Allison Kirkby, Adm. direktør og CEO.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vi er i alt 7000 medarbejdere, som med stolthed servicerer vores mere end 6 millioner kundeforhold. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NetCo bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Firmafon.

TDC NetCo leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.