Tankvogne på klimadiesel

I foråret lancerede energiselskabet OK ”OK Klimadiesel”. Selskabets egne tankbiler tager naturligvis også del i muligheden for at reducere CO2-udledningen ved selv at investere i produktet.

OK Klimadiesel er en måde, man kan mindske CO2-udledningen og give virksomheden en grønnere profil uden at skifte dieselkøretøjerne ud. OK’s egen distribution har naturligvis også valgt, at tankvognene skal køre på Klimadiesel. På den måde er OK selv med til at reducere CO2-udledningen, når man ruller ud med bilerne hver dag.

”Ud over at vi er et energiselskab, er vi jo også en logistikvirksomhed med omkring 70 tankvogne på vejene hver dag. Derfor giver det mening, at vi tager vores egen medicin og selv tager del i muligheden for at gøre noget godt for klimaet,” siger Søren Kejser, logistikchef i OK.

25 procent biodiesel
OK Klimadiesel baseres på 25 procent biodiesel. Tankvognene kører i praksis på den normale diesel med 7 procent biotilsætning, mens OK holder regnskab over de solgte mængder klimadiesel og tilsætter tilsvarende biobrændstof, op til de 25 procent, i sine lagertanke. Det fortrænger dermed OK´s indkøb af fossilt diesel, som erstattes at biobrændstof, der giver op til 19 procent ekstra CO2-besparelse.

Den endelige blanding, som OK kører på, og som kunder, der vælger Klimadiesel, modtager, er den samme i blandingsforhold, som de plejer, og lever derfor op til samme krav og standard som hidtil.

Flere løsninger er vejen frem
Ud over, at OK selv har valgt at køre på Klimadiesel, tilbyder man muligheden til erhvervskunder og offentlige kunder med hjemmetanke.

”Vi giver både os selv og kunderne mulighed for at være med til at reducere udledningen af CO2 i det samlede regnskab. Klimadiesel koster lidt mere per liter, men man skal til gengæld ikke ud og investere i nye biler for at udvise ansvarlighed,” siger Flemming Mæhlisen, produktchef i OK.

Når man køber Klimadiesel hos OK kan man desuden få dokumentation for det. OK udsteder nemlig et klimabevis, som man eksempelvis kan bruge i sin årsrapport.

Fakta om OK Klimadiesel

• OK Klimadiesel kan kun bestilles til hjemmetanke
  • Klimadiesel består i leveringen til kunden af almindelig diesel med cirka 7 procent biobrændstof
  • Vælger en kunde Klimadiesel, indkøber OK en større mængde af biobrændstof i stedet for fossilt brændstof. Det reducerer udledningen af CO2.
  • Med den nuværende sammensætning af biobrændstoffer, OK anvender, svarer de 25 procent til cirka 19 procent CO2-reduktion.
  • Kunden får den samme diesel, som man plejer. Den overholder fortsat specifikationerne i DS/EN 590 for diesel