MinTandtekniker

Tandtekniker slår alarm: Over halvdelen af patienterne bliver væk

Næsten 60 procent af patienterne hos tandklinikkæden MinTandtekniker kommer ikke til deres eftersyn. Bliver proteserne ikke vedligeholdt, kan det få alvorlige konsekvenser for brugerne, advarer tandtekniker.
Frygten for smitte af corona efterlader tomme kliniker hos MinTandtekniker. Foto: PR.

For tandklinikkæden MinTandteknikerbetød genåbningen af Danmark den 20. april, at kædens ni afdelinger igen kan tage imod såvel nye som tilbagevendende patienter og vedligeholde deres proteser. Siden da er næsten 60 procent af de forventede behandlinger dog ikke blevet til noget. Det fortæller ejer af MinTandtekniker, René la Cour:

– I uge 20 sidste år havde vi i gennemsnit 38 patienter om ugen på vores klinikker. Efter genåbningen har rigtig mange undladt at bestille deres normale tid, og i uge 20 i år havde vi kun 16 patienter i gennemsnit. Og tendensen er desværre fortsat siden. De mange udeblivelser grunder i, at størstedelen af vores patienterne er ældre borgere, som er i risikogruppen for corona, siger René la Cour og pointerer:

– Selvom jeg har fuld forståelse for, at mange er nervøse for virusset, så vil jeg understrege, at det er meget vigtigt at få sin tandprotese undersøgt og vedligeholdt med jævne mellemrum, da en slidt eller beskadiget protese på sigt kan få alvorlige konsekvenser for brugeren.

Undgå hængende mundvige og hovedpine

Blandt de uheldige bivirkninger af misligholdte tandproteser er forøget risiko for svamp i munden, svindende gummer, hovedpine og hængende mundvige. Aflyser eller undgår man de årlige eftersyn, risikerer man, at der kan ske uoprettelig skade.

– Det er desværre vores erfaring, at mange går med den samme tandprotese i alt for lang tid. Det kan betyde, at protesen bliver så slidt, at hele munden synker sammen, og man kan udvikle underbid, som kan give følgeskader på kæber, tænder og gummer, udtaler René la Cour og uddyber:

– De skader, der sker på gummer og kæbeled, er desværre permanente og kan ikke genoprettes. Derfor er det vigtigt altid at have en god pasform og korrekt højde på sin tandprotese, og det kan man kun være sikker på ved at gå til jævnlige eftersyn på en tandklinik.

Det er sikkert på klinikken

På MinTandteknikers kliniker har man indført en lang række nye initiativer for at sikre patienterne mod smitte og skabe tryghed i forbindelse med eftersyn.

– Vi har altid været meget opmærksomme på hygiejnen på vores kliniker, og vi spritter selvfølgelig af efter hver patient, som vi altid har gjort. Derudover bruger vi mundbind og har stillet håndsprit frem til patienterne i venteværelset, hvor vi har fjernet bøger og blade og lavet større afstand imellem stolene. Der er også afsat længere tid til patienterne, så vi har et minimum af patienter på klinikken ad gangen, siger René la Cour.

René la Cour
CEO, MinTandtekniker
renelacour@webspeed.dk

Billeder

Download
Manglende eftersyn af proteser kan føre til  permanente skader på kæber og gummer og øger risikoen for svamp i munden. Foto: PR.
Manglende eftersyn af proteser kan føre til permanente skader på kæber og gummer og øger risikoen for svamp i munden. Foto: PR.
Download
Tandtekniker René la Cour advarer mod at aflyse det årlige eftersyn af tandproteser. Foto: PR.

Information om MinTandtekniker

MinTandtekniker
Park Allé 15, 1 tv.
8000 Aarhus