Tandlægestuderende fra Ribe har forsket i børns udvikling af tænder

Astrid Rathcke Poulsen, tandlægestuderende på Københavns Universitet, har det sidste år forsket i børns tænder med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen.

Med et skolarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen har tandlægestuderende Astrid Rathcke Poulsen det sidste år prøvet kræfter med livet som forsker på Københavns Universitet. Her har hun forsket i, hvornår børn danner deres blivende tænder sammenlignet med for 40 år siden. Viden der kan få betydning for fremtidens undersøgelser af børn.

”Tandregulering har været min store interesse fra starten af studiet. Jeg synes, det er enormt spændende, hvor meget man kan ændre på tænders placering og er meget beæret over at være en af de få, der har modtaget Tandlægeforeningens skolarstipendium til at forske,” fortæller 25-årige Astrid Rathcke Poulsen, der blev færdig med projektet i september og nu er ved at lægge sidste hånd på en international artikel om sine resultater.

Tænder dannes tidligere
Mange studier tyder på, at menneskekroppen i dag modnes tidligere, og Astrid Rathcke Poulsen satte sig for at undersøge, om det også gælder for de blivende tænder. Hun sammenlignede to grupper af børn født i henholdsvis 1969-1973 og 2005-2010 og fandt ud af, at tænderne modnes signifikant tidligere i dag end hos tidligere generationer. Forklaringen herfor skal formentlig findes i ændringer i ernæring, socioøkonomi og miljø.

Den viden kan tandlæger bruge - både så børn bliver henvist til en bøjletandlæge på det rigtige tidspunkt, og når der skal udvikles nye retningslinjer for, hvornår børns tænder, tandfrembrud og sammenbid skal undersøges, forklarer Astrid Rathcke Poulsen. Resultaterne kan også få betydning for, når tandlæger fx skal vurdere alderen på flygtningebørn uden identifikationspapirer. Så kan børnene være yngre, end man hidtil har vurderet, fortæller hun.

Musikalsk ripenser
Astrid Rathcke Poulsen er født i Liverpool i England, men opvokset i Ribe, hvor hun slog sine folder, indtil hun i 2016 flyttede til København for at læse til tandlæge. Hendes mor er tandlæge, men det var ikke grunden til, at hun valgte faget.

”Da jeg som teenager fik bøjle på, blev jeg meget fascineret af, hvor meget man faktisk kan rykke rundt på tænderne. Og så er jeg glad for kombinationen af at arbejde med mine hænder, mennesker og at blive fagligt udfordret”, siger Astrid Rathcke Poulsen.

Til sommer kan hun kalde sig cand.odont., og så er planen at få en masse praktisk erfaring, inden hun regner med at søge ind på specialtandlægeuddannelsen, så hun på sigt kan arbejde med tandregulering.

Astrid Rathcke Poulsen har spillet klassisk klaver, siden hun var barn, men i dag bruges fritiden mest på gastronomiske oplevelser, koncerter og ture i teatret og balletten med vennerne.