Talent og gode råvarer giver Michelin-stjerner til Danmark

Så er der endelig Michelin-stjerner til de danske restauranter. De fordeler sig over hele landet og vidner om en gastronomiscene, som står stærkt.
Billedet er fra sidste års Michelin-uddeling. I år uddeles priserne ved en digital seance

Det blev til en lang række danske Michelin-stjerner, da den berømte spiseguide mandag aften offentliggjort årets stjerner for Danmark. Danske landmænd og fødevareproducenter er stolte over, at landets restauranter markerer sig så markant.

Michelin-stjernerne er noget helt særligt på den gastronomiske himmel og efter forsinkelse på grund af Corona, er priserne atter uddelt til stor glæde for de enkelte kokke, restauranter og underleverandører.

En stærk dansk fødevare- og restaurantscene

Hvor Danmark indtil for få år siden spillede en relativ beskeden rolle i Michelin-sammenhæng, så ændrede billedet sig for alvor i 2015, hvor Michelin valgte at udgive en særlig udgave af guiden med fokus på nordiske storbyer. Siden dengang er det gået stærkt og de senere år er restauranter uden for hovedstaden også kommet med i guiden.

- Den kulinariske arena i Danmark har udviklet sig ganske markant de sidste 15 år. Det skyldes først og fremmest nogle talentfulde og kreative kokke, der i tæt samspil med fødevareproducenterne har forædlet den nordiske madkultur. I dag oplever vi, hvordan hele værdikæden fra jord til bord bliver tænkt ind i den enkelte ret. Det kan vi som et ægte fødevareland være stolte af, siger adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Anne Arhnung.

I år topper Noma med hele tre stjerner, og selvom det er meget få restauranter i verden, der kan fremvise så flotte karakterer, så er der generel en rigtig god grund til at tage ud og spise, mener Anne Arhnung.

- Jeg er, ligesom mange andre danskere, stærkt begejstret for det nordiske køkken. Man har taget nogle gode, gamle traditioner og opdateret dem, så vi får et helt nyt blik på vores egen madkultur. Meget af det vi ser og oplever på restauranterne, inspirerer både os som forbrugere, men også procenterne til at forfine råvarerne endnu mere, siger hun.

Den franske spiseguide Michelin har eksisteret siden 1900. De første danske Michelin-stjerner blev i 1983 givet til Kong Hans Kælder og La Cocotte i København.