Tal med medarbejderne om corona-virus

Dialog og information er de bedste midler til at undgå utryghed og forhindre smittespredning på arbejdspladserne, lyder det fra Lederne

Vi må forberede os på, at corona-virussen vil være i Danmark et stykke tid endnu. Derfor er det helt nødvendigt, at ledere på landets arbejdspladser informerer medarbejdere om udviklingen af coronavirus og hvilke forholdsregler, arbejdspladsen tager for at forebygge smittespredning.

Sådan lyder det fra Ledernes arbejdsmiljøchef, Lars Andersen. Han opfordrer ledere på landets arbejdspladser til at udvise fleksibilitet og have tæt dialog med medarbejderne.

- Som leder har man en central rolle, når det gælder at få relevant information til hver enkelt medarbejder. Hos Lederne ved vi af erfaring, at grundig information er et kerneelement i at forebygge og håndtere utryghed på arbejdspladsen, siger Lars Andersen.

Lederne har godt 128.000 medlemmer, og Lars Andersen opfordrer dem til løbende at informere medarbejderne om situationen gennem de interne kommunikationskanaler.

- Det er vigtigt, at virksomhedens ledelse informerer om, hvor og hvordan medarbejderne kan holde sig opdateret og hvilke forholdsregler, man bør tage for at hindre smitte. Det er også vigtigt, at medarbejderne ved, hvem de skal kontakte ved utryghed eller mistanke om smitte. På samme måde er det nødvendigt at holde medarbejderne opdateret, hvis ledelsen vedtager nye interne tiltag til at håndtere situationen, siger han.

Lederne anbefaler medlemmerne at være opdateret på virksomhedens konkrete handlingsplan, i tilfælde af en medarbejder bliver smittet.

Ifølge status Serum Institut er foreløbigt 15 danskere smittet med COVID-19, som corona-virussen retteligt hedder, mens 557 er blevet testet.

Fem råd til ledere:

1. Hold dig opdateret om coronavirussens spredning og forebyggelse
  2. Følg myndighedernes anbefalinger, informér medarbejderne grundigt
  3. Informér om, hvilke forholdsregler arbejdspladsen tager i forbindelse med COVID-19.
  4. informér medarbejderne om symptomer og forholdsregler, man bør tage for at hindre smitte
  5. Gør det tydeligt, hvem medarbejderne skal kontakte ved utryghed eller mistanke om smitte

Der skal mere turbo på beskæftigelsesindsatsen19.5.2020 12:57:50 CESTPressemeddelelse

Beskæftigelsesministeren har nu besluttet at genåbne beskæftigelsesindsatsen med digitale samtaler. Det er godt, men der er også brug for en kraftigt styrket indsats og mere fleksible regler for at sikre, at de mange nye ledige kommer hurtigst muligt i job igen. Det mener Ledernes Hovedorganisation, som derfor fremlægger et udspil med 11 konkrete indsatser til en oprustning af beskæftigelsesindsatsen.