Tal fordoblet siden 2018: Danske smartphones er glødende låneredskaber

Det har aldrig været nemmere at låne penge i Danmark. Tal fra Finans Danmark viser, at op til hver anden unge dansker har et lån. Mark Andersen, direktør for sammenligningstjenesten Admill, nikker genkendende til denne tendens. Det er blevet nemmere at låne penge, og i takt med at der kommer flere og flere udbydere af forbrugslån, og at alle danskere har en smartphone i baglommen, er forbrugslån for alvor blevet en fast del af det danske forbrugsmarked.

Danskerne optager i stigende grad lån på mobilen

Siden april 2018 har Mark Andersen set en gennembrydende tendens på det danske forbrugsmarked. Mens danskerne tidligere fandt deres laptop frem, når de skulle låne penge til alt fra nye biler til sommerhuse, er sejlene nu vendt. I stedet er smartphones det nye primære låneredskab – og det tyder altså på, at danskernes rødglødende smartphones brænder i baglommen. “I april 2018 blev 36 % af de danske forbrugslån foretaget via smartphones. I april 2019 var tallet næsten fordoblet til 60 %.” Fortæller Mark Andersen. Tallene er baseret på de forbrugslån, der formidles via Admills sammenligningstjenester. Admill har formidlet mere end 10.000 forbrugslån det seneste år, og har sammenligningstjenesten Tjeklån

Årsagerne til fordoblingen skal findes flere forskellige steder. Først og fremmest har lånesiderne arbejdet på at optimere deres sites, så de er mere mobilvenlige end tidligere. Det er altså blevet nemmere at navigere rundt på siderne fra en 5,5 tommer Iphoneskærm. Derudover er annoncørerne også blevet knivskarpe, når det kommer til mobilvenlig annoncering - og de står klar til at blande sig i konkurrencen om opmærksomheden, i de to timer danskerne gennemsnitligt bruger på mobilen hver eneste dag.

Online forbrugslån er eksploderet

Danskerne optager i langt højere grad end tidligere deres lån på mobile devices - og det skyldes altså, at forbrugslån er blevet langt mere populære end tidligere. Samtidig skyldes det, at lånesiderne har optimeret deres hjemmesider, så de kan tilgås med et enkelt klik fra smartphone skærmen. Ifølge en undersøgelse lavet af Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden, er det hver fjerde unge dansker mellem 18 og 30 år, der har et forbrugslån. Beløbene på lånene er varierende og pengene bliver brugt på mange forskellige ting. Mens nogle bruger de lånte penge på uddannelse, bruger andre pengene på forbrugsgoder.

Mark Andersen

Admill driver en række sammenligningstjenester indenfor forbrugslån i Danmark herunder tjek-laan.dk, Clarafinans.dk og Moremoney.dk. Admill formidler årligt mere end 10.000 forbrugslån i Danmark.

Udover forbrugslån sammenligner Admill også priser på bredbånd, a-kasser, måltidskasser og mobilabonnementer. Admill blev etableres 1. april 2018 og har siden oplevet en markant vækst på antal prissammenligninger.