Tal fordoblet siden 2018: Danske smartphones er glødende låneredskaber

Det har aldrig været nemmere at låne penge i Danmark. Tal fra Finans Danmark viser, at op til hver anden unge dansker har et lån. Mark Andersen, direktør for sammenligningstjenesten Admill, nikker genkendende til denne tendens. Det er blevet nemmere at låne penge, og i takt med at der kommer flere og flere udbydere af forbrugslån, og at alle danskere har en smartphone i baglommen, er forbrugslån for alvor blevet en fast del af det danske forbrugsmarked.

Danskerne optager i stigende grad lån på mobilen

Siden april 2018 har Mark Andersen set en gennembrydende tendens på det danske forbrugsmarked. Mens danskerne tidligere fandt deres laptop frem, når de skulle låne penge til alt fra nye biler til sommerhuse, er sejlene nu vendt. I stedet er smartphones det nye primære låneredskab – og det tyder altså på, at danskernes rødglødende smartphones brænder i baglommen. “I april 2018 blev 36 % af de danske forbrugslån foretaget via smartphones. I april 2019 var tallet næsten fordoblet til 60 %.” Fortæller Mark Andersen. Tallene er baseret på de forbrugslån, der formidles via Admills sammenligningstjenester. Admill har formidlet mere end 10.000 forbrugslån det seneste år, og har sammenligningstjenesten Tjeklån

Årsagerne til fordoblingen skal findes flere forskellige steder. Først og fremmest har lånesiderne arbejdet på at optimere deres sites, så de er mere mobilvenlige end tidligere. Det er altså blevet nemmere at navigere rundt på siderne fra en 5,5 tommer Iphoneskærm. Derudover er annoncørerne også blevet knivskarpe, når det kommer til mobilvenlig annoncering - og de står klar til at blande sig i konkurrencen om opmærksomheden, i de to timer danskerne gennemsnitligt bruger på mobilen hver eneste dag.

Online forbrugslån er eksploderet

Danskerne optager i langt højere grad end tidligere deres lån på mobile devices - og det skyldes altså, at forbrugslån er blevet langt mere populære end tidligere. Samtidig skyldes det, at lånesiderne har optimeret deres hjemmesider, så de kan tilgås med et enkelt klik fra smartphone skærmen. Ifølge en undersøgelse lavet af Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden, er det hver fjerde unge dansker mellem 18 og 30 år, der har et forbrugslån. Beløbene på lånene er varierende og pengene bliver brugt på mange forskellige ting. Mens nogle bruger de lånte penge på uddannelse, bruger andre pengene på forbrugsgoder.

Mark Andersen

Admill driver en række sammenligningstjenester indenfor forbrugslån i Danmark herunder tjek-laan.dk, Clarafinans.dk og Moremoney.dk. Admill formidler årligt mere end 10.000 forbrugslån i Danmark.

Udover forbrugslån sammenligner Admill også priser på bredbånd, a-kasser, måltidskasser og mobilabonnementer. Admill blev etableres 1. april 2018 og har siden oplevet en markant vækst på antal prissammenligninger.

Klimaforandringer og vedvarende energi på dagsordenen12.7.2019 15:07:11 CESTPressemeddelelse

I de seneste år har klimadebatten fået vind i sejlene. Senest i den nu overstået valgkamp har det været førsteprioritet for mange danskere, og i særdeleshed for mange unge mennesker. Flere tusinde folkeskole- og gymnasieelever har brugt mange af deres fredage på at deltage i klimamarch og protester landet over i de større byer så som København, Aarhus og Aalborg. Formålet har været at råbe politikerne op og få dem til at se klimakrisen og de kommende klimaforandringer i øjnene og ikke mindst tage aktion.

Våd sommer får græsset til at gro: Haveejere er købelystne igen12.7.2019 10:34:24 CESTPressemeddelelse

Mens sidste års sommervejr var 30 grader, fuld sol og spejlblankt badevand, har sommeren indtil videre nærmest tangeret til alt det, der kendetegner efterårsmånederne. Starten på sommeren var forholdsvis lunefuld, men nu er lune sommeraftener byttet ud med regnvejr og lavere temperaturer. En stærk kontrast til sidste års tørkeperiode, hvilket specielt mærkes på købelysten hos de danske haveejere. Det danske sommervejr har fået græsset til at gro igen, og de grønne og frodige græsplæner skal igen holdes nede.

Bæredygtigt tøj stormer frem: bambustøj er markedets nye stjernespiller11.7.2019 17:54:10 CESTPressemeddelelse

Klimadebatten fyldte enormt i den netop overstået valgkamp, og klimainteressen er stadigt stigende blandt både unge og gamle. Det seneste år har verden oplevet et klimaoprør fra de unge, der forsøger at tvinge politikerne til handling. Ligeledes er tøjindustrien hoppet med på det sidste tog mod en sundere planet. Her er bambustøj klassens nye dreng, der er strøget ind som klar favorit hos de klimainteresserede - og det er der god grund til. Tøjet er overraskende blødt modsat materialets kilde, og udover den altafgørende faktor, at tøjet har minimal indvirkning på miljøet, så er der flere fordele ved bambustøj. Tøjet er antibakterielt og fjerner dårlig lugt, det er hypoallergen og regulerer samtidig kropstemperaturen.