Vejdirektoratet

Tager robot i brug ved brorenovering

Del
Arbejdsmiljøet får et løft under den store renovering af Langelandsbroen, hvor entreprenøren har sat en robot i gang med at hugge gammelt beton op.

Betonfagene i Langelandsbroen skal forstærkes for at holde broen sund og stærk i mange år frem. Derfor er Vejdirektoratet i gang med et større renoveringsarbejde, som for en stor dels vedkommende foregår inde i broens konstruktion (brodrageren).

En del af arbejdet består i at hugge den gamle beton væk lokalt, hvor der skal laves forankringsblokke af ny beton. Det sker normalt ved at bruge en elhammer, men det kan være meget opslidende for mandskabet.

Derfor har entreprenøren Aarsleff Rail A/S taget en nedbrydningsrobot i brug ved arbejdet med at hugge gammel beton op, fortæller formand Bjarke Morell.

”Vores vigtigste ressource er vores medarbejdere. Uden dem får vi ikke udrettet det vi skal, så da medarbejderne efter et par dages huggearbejde udtrykte bekymring for, om de kunne gennemføre det store huggearbejde med en elhammer, besluttede vi at lade en robot gøre den hårde del af arbejdet,” siger han.

Og der er nok at tage fat på for robotten. Den skal i alt hugge otte centimeter ned i 144 felter med en bredde på 50 cm og en længde på 135 cm.

Særligt fokus på arbejdsmiljøet

Vejdirektoratets projektleder Dorthe Hvid er meget tilfreds med robotløsningen.

”Vi har et helt særligt fokus på arbejdsmiljøet i forbindelse med renoveringen af Langelandsbroen, netop fordi arbejdsforholdene inde i broen er så trange som de er. Og det har entreprenøren virkelig taget til sig. Så den her løsning med at lade en robot klare det monotone, trælse og opslidende arbejde med at hugge beton, er virkelig en gevinst for arbejdsmiljøet,” siger hun.

Arbejdet med broen indebærer en forspænding af broens betonfag, og i alt er der 19 fag, som skal forstærkes.

Arbejderne omfatter i hovedtræk følgende:

-        Etablering af 144 forankringsblokke af beton ved broens indvendige kassedragervægge.

-        Forspænding af de 19 betonfag (det 20. blev udført som pilotprojekt primo 2020)

Sådan arbejdes der
Forspændingen består i, at der i hver ende af hvert enkelt af de 5 parallelle celler i et brofag etableres to forankringsblokke i beton, der via kraftig armering og dorne, har rigtig godt fat i broens beton. Når betonen er hærdet, spændes et stålkabel ud mellem hvert sæt af ankerblokke, så kablet svæver langs broens betonvægge, udspændt med stor kraft.

Ekstern forspænding betyder, at der etableres en ”elastik” udenfor betonens tværsnit, der skal trykke betonen sammen og derved mindske nedbøjning og trækkræfter i broens underside. Det betyder, at betonen herefter kan bære mere end før.

Betonen i undersiden var forspændt fra opførelsen, men nu bliver den forspændt ekstra med supplerende ”eksterne” kabler.

Arbejdet står på i perioden oktober 2020 - maj 2022.

Nøgleord

Kontakter

Projektleder Dorthe Hvid, Vejdirektoratet, tlf. +7244 2797, mail: dhv@vd.dk


Kommunikationskonsulent Brian Christensen, tlf. 7244 3755, mail: bch@vd.dk

Billeder

Links

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye