Tag på svampejagt med Niki Sjölund

Niki Sjölund er fascineret af svampe, og hans grundige guide til at finde de bedste spisesvampe er nu oversat til dansk. Og den tidligere kok kommer selvfølgelig også med opskrifter, så man får mest muligt ud af svampehøsten.

Kan man spise støvbolde, og kan man lave is med smag af gylden kantarel? Hvilken svamp smager næsten fuldstændig som kylling, når man tilbereder den? Og hvordan laver man en hummersuppe uden at bruge skaldyr? I denne bog giver kokken Niki Sjölund dig svar på disse spørgsmål, samtidig med at han opmuntrer dig til at gå ud i naturen og åbne øjnene for alle disse fantastiske råvarer, der vokser vildt i vores skove, på enge og i bakker.

Vilde svampe samler Niki 45 af sine favoritter og lærer dig, hvor du kan finde dem, hvordan de ser ud, hvilke kendetegn du skal se efter, og ikke mindst hvordan de smager. Du får også̊ at vide, hvilke forvekslingsmuligheder der er, og hvordan du bedst renser, opbevarer og tilbereder dem.

Niki Sjölund er vokset op i det sydlige Lapland. En brændende interesse for naturens råvarer kombineret med arbejdet som kok på nogle af Sveriges Michelin-restauranter har gjort, at han i dag lever af at plukke vilde råvarer for at sælge dem til en række af Sveriges bedste restauranter. Med Vilde svampe håber han, at han både kan lokke uerfarne svampesamlere ud i skoven og hjælpe erfarne samlere med at øge deres viden.

Bogen har klimakompenseret plastomslag, så den kan holde til at komme med ud i naturen på svampejagt.

Vilde svampe

– Naturens bedste spisesvampe

Forfatter: Niki Sjölund

Oversætter: Eva Mosegaard Amdisen

Udgivelsesdato: Netop udkommet

Hæder til Turbines program da Dansk Fantasy Pris blev uddelt for første gang21.9.2021 13:24:08 CEST | Pressemeddelelse

Dansk fantasy er i vækst, og genren har læsere i alle aldersgrupper, hvilket tydeligt viste sig blandt de mange fremmødte på årets Fantasyfestival, der netop er blevet afholdt i Esbjerg. Her kunne de fremmødte også overvære uddelingen af ”DANSK FANTASY PRIS”, hvor henholdsvis Årets Danske Fantasybog, Årets Danske Fantasydebutant og Årets Danske Fantasyforside blev kåret.

Filosofisk og smuk billedbog om en bæredygtig fortid og fremtid26.8.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Kleinschmidt har skrevet en smuk og poetisk historie om to søstre i en fjern fortid, inspireret af den amerikanske Ursula Le Guins feministiske essay "Bæreposeteorien" om fiktion, der bl.a. argumenterer for, at der findes en anden og mere bæredygtig måde at fortælle historier på. I stedet for at fortælle spyddets, heltemandens og jægerens historie, fortæller Kleinschmidt samlernes historie.