Tættere samarbejde mellem Aarhus Universitet og Kræftens Bekæmpelse skal styrke forskning

Aarhus Universitet og Kræftens Bekæmpelse styrker samarbejdet i et nyt formaliseret samarbejde. Målet er at gøre det nemmere at tiltrække forskningsbevillinger til fælles projekter og give et bedre grundlag for at dele og udvikle ny viden og nye teknologier.

Aarhus Universitet og Kræftens Bekæmpelse knytter nu båndene endnu tættere til hinanden, i form af en ny samarbejdsaftale, som skal styrke forskningen i Danmark.

De to parter arbejder allerede i dag ofte sammen om forskning, men den nye aftale vil styrke samarbejdet endnu mere inden for kerneområderne forskning, talentudvikling, uddannelse og videnudveksling.

Bedre rammer for ny forskning og teknologi
Konkret betyder det, at forskerne på tværs af de to organisationer nu får formelle rammer at lave fælles projekter indenfor. Det kan være at dele og udvikle viden om ny forskning og teknologi eller at starte fælles projekter.

Målet er også, at et stærkere samarbejde på tværs af geografi og forskningsekspertise vil give bedre muligheder for at tiltrække eksterne forskningsbevillinger både nationalt og internationalt, forklarer nyligt afgåede dekan ved Aarhus Universitet, Allan Flyvbjerg:

– Historisk set har vi tradition for nære relationer til Kræftens Bekæmpelse, og vi har på mange områder samme mål om at skabe viden om til forebyggelse og behandling af kræftsygdom. Nu laver vi en formel fælles struktur, som giver os et bedre afsæt i konkurrencen om eksterne bevillinger. Det ser jeg som en stor fordel til gavn for alle parter og ikke mindst for personer og familier, der er ramt af kræftsygdom, siger Allan Flyvbjerg.

For Kræftens Bekæmpelses direktør Leif Vestergaard Petersen er det en vigtig pointe, at samarbejdet styrker forskning, der kommer patienterne til gavn.

– Vores ambition er, at danske kræftforskere og kræftlæger arbejder mere sammen på tværs i hele landet, og samarbejdet mellem Aarhus Universitet og Kræftens Bekæmpelses forskere er et led i den ambition. Det er forskning og viden, som hele tiden driver os frem mod bedre løsninger og behandlinger, og en stærkere forskning kan være med til at styrke områder som forebyggelse, opsporing og behandling af kræftsygdomme. Områder som blandt andet kan bidrage til, at færre i fremtiden dør af kræft, siger Leif Vestergaard Petersen.

Aarhus Universitet:
Ole Steen Nielsen, konstitueret dekan
Health, Aarhus Universitet
osn@au.dk

Kræftens Bekæmpelse:
Mette Weber, kommunikationsrådgiver
mvw@cancer.dk

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.