Tænketanken Europa skal finde ny direktør

Bjarke Møller fratræder efter gensidig aftale sin stilling som direktør for Tænketanken Europa. Bjarke Møller har været direktør i tænketanken, siden den blev etableret af CO-industri og Dansk Industri i 2014.

- Tænketanken blev etableret for at bidrage til at kvalificere og nuancere den europapolitiske debat i Danmark og komme med konstruktive bud på Danmarks rolle i det europæiske samarbejde. Bjarke Møller har som direktør ledet dette arbejde og løftet opgaven med stor kompetence og stort engagement, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i Dansk Industri.

- Danmark og Europa står nu efter valget med et helt nyt Europa-Parlament og snart også en ny EU-Kommission. Derfor er vi enige om, at tidspunktet er rigtigt til, at Bjarke Møller stopper som direktør og lader nye kræfter fortsætte arbejdet i tænketanken. Der er grund til at sige ham stor tak for hans indsats, siger Thomas Bustrup.

Tænketanken Europa skal nu i gang med at finde den rette person til at stå i spidsen for tænketankens fremtidige indsats og videreudvikling som Danmarks førende europapolitiske tænketank. Det er aftalt, at forskningschef Catharina Sørensen pr. dags dato overtager rollen som fungerende direktør.

For yderligere information kontakt pressechef og underdirektør Per Geckler Møller, 2949 4434 eller pgm@di.dk.

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.