Tænketanken Europa skal finde ny direktør

Bjarke Møller fratræder efter gensidig aftale sin stilling som direktør for Tænketanken Europa. Bjarke Møller har været direktør i tænketanken, siden den blev etableret af CO-industri og Dansk Industri i 2014.

- Tænketanken blev etableret for at bidrage til at kvalificere og nuancere den europapolitiske debat i Danmark og komme med konstruktive bud på Danmarks rolle i det europæiske samarbejde. Bjarke Møller har som direktør ledet dette arbejde og løftet opgaven med stor kompetence og stort engagement, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i Dansk Industri.

- Danmark og Europa står nu efter valget med et helt nyt Europa-Parlament og snart også en ny EU-Kommission. Derfor er vi enige om, at tidspunktet er rigtigt til, at Bjarke Møller stopper som direktør og lader nye kræfter fortsætte arbejdet i tænketanken. Der er grund til at sige ham stor tak for hans indsats, siger Thomas Bustrup.

Tænketanken Europa skal nu i gang med at finde den rette person til at stå i spidsen for tænketankens fremtidige indsats og videreudvikling som Danmarks førende europapolitiske tænketank. Det er aftalt, at forskningschef Catharina Sørensen pr. dags dato overtager rollen som fungerende direktør.

For yderligere information kontakt pressechef og underdirektør Per Geckler Møller, 2949 4434 eller pgm@di.dk.

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of

Treårig overenskomst for industrien: Fokus på tryghed, fleksibilitet og fortsat konkurrencekraft9.2.2020 14:01:17 CETPressemeddelelse

Efter et døgns uafbrudte afsluttende forhandlinger er DI og CO-industri søndag den 9. februar blevet enige om en treårig fornyelse af Industriens Overenskomster. Ifølge DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, har parterne indgået en ansvarlig overenskomst med fokus på tryghed, fleksibilitet og konkurrencekraft. - Det her forlig er resultatet af benhårde forhandlinger. Vi er blevet mødt med høje forventninger fra lønmodtagersiden. Omvendt har vi insisteret på, at vi ikke må sætte virksomhedernes konkurrencekraft over styr. Den balance, synes jeg, vi har skabt grundlaget for med aftalen her, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Med den nye aftale ændres reglerne for forældreorlov. Perioden, hvor arbejdsgiveren betaler fuld løn under orlov, udvides fra i alt 13 uger til 16 uger. Heraf øremærkes de otte af ugerne til faderen. - Vi har aftalt en temmelig markant ændring af barselsreglerne, så fædrene fremover får øremærket otte ugers forældrelov med løn – altså tre uger mere en