Tænketanken Europa skal finde ny direktør

Bjarke Møller fratræder efter gensidig aftale sin stilling som direktør for Tænketanken Europa. Bjarke Møller har været direktør i tænketanken, siden den blev etableret af CO-industri og Dansk Industri i 2014.

- Tænketanken blev etableret for at bidrage til at kvalificere og nuancere den europapolitiske debat i Danmark og komme med konstruktive bud på Danmarks rolle i det europæiske samarbejde. Bjarke Møller har som direktør ledet dette arbejde og løftet opgaven med stor kompetence og stort engagement, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i Dansk Industri.

- Danmark og Europa står nu efter valget med et helt nyt Europa-Parlament og snart også en ny EU-Kommission. Derfor er vi enige om, at tidspunktet er rigtigt til, at Bjarke Møller stopper som direktør og lader nye kræfter fortsætte arbejdet i tænketanken. Der er grund til at sige ham stor tak for hans indsats, siger Thomas Bustrup.

Tænketanken Europa skal nu i gang med at finde den rette person til at stå i spidsen for tænketankens fremtidige indsats og videreudvikling som Danmarks førende europapolitiske tænketank. Det er aftalt, at forskningschef Catharina Sørensen pr. dags dato overtager rollen som fungerende direktør.

For yderligere information kontakt pressechef og underdirektør Per Geckler Møller, 2949 4434 eller pgm@di.dk.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.