Tænketank: Mere fleksible budgetkrav kan gavne alle EU-lande

OFFENTLIGE UDGIFTER
Man bør droppe de stramme årlige krav til det strukturelle underskud, som udgør kernen i EU’s budgetregler i dag. De skal erstattes med flerårige planer, som de enkelte landes regeringer selv fastlægger. På den måde vil budgetkravene få en bedre balance mellem hensynene til mere fleksibilitet på kort og mellemlangt sigt og lavere gæld på langt sigt.
Sådan lyder anbefalingerne fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der står bag en analyse, der sammenholder EU’s finanspolitiske regler med den økonomiske teori og virkelighed.
Resultaterne af undersøgelsen viser blandt andet, at man bør indrette budgetkravene, så de sikrer en disciplineret finanspolitik, men samtidig efterlader noget fleksibilitet til at håndtere uforudsete omstændighed.
”Den største udfordring, når man designer rammerne for økonomisk politik, er, at man ikke kender til fremtidens udfordringer og dermed statens lånebehov i fremtiden. Den bedste mulighed for at imødekomme det er at give medlemslandene mere fleksibilitet til at håndtere det uforudsete. Det gøres bedst med flerårige krav til den strukturelle saldo i stedet for de årlige krav, vi har i dag,” siger chefanalytiker fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Jon Nielsen.
”Til gengæld viser vores beregninger, at gældskravet på maks 60 procent af BNP har et passende niveau på langt sigt. Ved højere gældsniveauer vil landene få svært ved at holde gælden i ro, når renten stiger. Det betyder, at de gældsramte lande står over for en stor opgave med at få gælden ned i et holdbart leje. Det kan de realistisk set ikke nå inden for de 20 år, de har i dag, og slet ikke på en socialt balanceret måde. Derfor skal de gældsramte lande have for eksempel 40 år til at få gælden ned,” siger Jon Nielsen.
På baggrund af analysen kommer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd med tre anbefalinger til revisionen af de EU’s finanspolitiske regler:
1. For alle lande fastholdes gældskravet på 60 procent af BNP og underskudskravet på 3 procent af BNP samt proceduren om makroøkonomiske ubalancer.
2. For lande med en gæld over gældstærsklen anbefales det, at:
- Nye regeringer skal sætte en eksplicit tærskelværdi for den strukturelle saldo ved slutningen af regeringsperioden samt fremlægge en plan for de offentlige indtægter og udgifter i perioden. Saldokravet skal fastsættes sådan, at gælden falder mod gældstærsklen over 40 år, når man ser bort fra ændringen i klimarelaterede offentlige udgifter. Saldokravet skal godkendes af landets økonomiske vismænd og EU-Kommissionen, som også holder øje med, om regeringen overholder planen.
- Der indføres krav om tiltag, der forbedrer skatteopkrævningen og de mere uformelle/processuelle finanspolitiske rammer.
3. For lande med en gæld under gældstærsklen anbefales det:
- Regeringen skal hvert fjerde år sætte en eksplicit tærskelværdi for den strukturelle saldo for enden af en syvårig periode samt fremlægge en plan for de offentlige indtægter og udgifter i perioden. Saldokravet skal fastsættes sådan, at de offentlige finanser er holdbare, og der er råderum til klimarelaterede offentlige udgifter. Saldokravet skal godkendes af landets økonomiske vismænd og EU-Kommissionen, som også holder øje med, om regeringen overholder planen.
- Der indføres krav om tiltag til at nedbringe store betalingsbalanceoverskud.
Analysens hovedkonklusioner
- Analysen sammenholder EU’s finanspolitiske regler med den økonomiske teori og virkelighed.
- Ifølge teorien bør man indrette budgetkravene, så de sikrer en disciplineret finanspolitik, men samtidig efterlader noget fleksibilitet til at håndtere uforudsete omstændigheder. Det gør man bedst med flerårige krav til den strukturelle saldo. Det konkrete saldokrav bør afhænge af størrelsen på den offentlige gæld, så kravet sikrer, at gælden bliver nedbragt i de lande, der overskrider EU’s gældskrav.
- En del myndigheder, forskere og tænketanke har peget på, at EU’s nuværende gældskrav er for stramt. Det finder vi ikke entydigt belæg for at konkludere. Gældsloftet bør imidlertid indfases over længere tid, end de nuværende regler foreskriver, og under indfasningen bør man se bort fra grønne offentlige udgifter.
Kontakter
Jon NielsenChefanalytiker
Tlf:40 54 18 80jn@ae.dkJesper KirkbakKommunikationschef
Tlf:50 73 71 34jk@ae.dkBilleder
Links
Information om AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Reventlowsgade 14, 1. sal
1651 København V
3355 7710https://www.ae.dk/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.
Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Rekord: Antallet af studenter uden uddannelse stiger28.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
28.600 studenter under 30 år er hverken færdige eller i gang med en uddannelse fem år efter studentereksamenen, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er rekordmange og cirka 13.000 flere end for ti år siden. En fremskrivning viser endda, at tallet kan runde 34.000 personer i 2029.
Nyt CO2-kvotesystem rammer husholdninger med lave indkomster hårdest27.6.2025 07:04:36 CEST | Pressemeddelelse
Husholdninger med lave indkomster vil være mest sårbare over for ny udvidelse af EU’s CO2-kvotesystem, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Social klimaplan bør målrettes derefter, mener AE.
Uddannelse er nøglen til at bryde den negative sociale arv: Disse uddannelser løfter flest væk fra forældrenes indkomstniveau24.6.2025 05:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelse er blevet vigtigere for at bryde den sociale arv, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Særligt uddannelser som pædagog, social- og sundhedsassistent og detailuddannelser er hyppige veje væk fra bunden for de fattigste børn. Se listen over uddannelser herunder.
Liberal Alliance kommunikerede for lavt tal om eget forslag: Tre gange flere vil miste dagpengeretten16.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Liberal Alliances forslag om at halvere dagpengeperioden kan tage dagpengene fra cirka 32.000 personer, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Tallet er cirka tre gange højere end det, der har været fremme i medierne i forbindelse med partiets præsentation af forslaget.
Flere unge er uden job og uddannelse: Nu er de næsten 45.00012.6.2025 05:06:38 CEST | Pressemeddelelse
44.600 unge mellem 15 og 24 år er uden job og uddannelse, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er en stigning på cirka 1.800 personer det seneste år. Stigningen er drevet af, at færre unge begynder på en uddannelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum