Drywear / Aimaze I/S

Tabuiseret svedsygdom giver begrænsninger socialt og arbejdsmæssigt

Undersøgelse konkluderer, at svedsygdom forringer livskvaliteten. Ronni Andersen lider af overdreven svedproduktion, og han bruger specialdesignet tøj, når han skal være sammen med andre mennesker.
Mennesker med hyperhidrose oplever en ringere livskvalitet i det sociale og arbejdsrelaterede liv end folk med hudsygdomme som psoriasis, eksem og akne. Foto: PR.

Mennesker med hyperhidrose, overdreven svedproduktion forskellige steder på kroppen, har dobbelt så dårlig livskvalitet i deres sociale og arbejdsmæssige liv end dem med hudsygdomme som psoriasis, eksem og akne. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie offentliggjort i tidsskriftet International Journal of Dermatology.

Dunja Kirkebæk har været med til at starte Svedklinikken op på AROS Privathospital, hvor hun behandler patienter med hyperhidrose. Hun bekræfter, at mange oplever begrænsninger i hverdagen, og det går ud over livskvaliteten.

– En af mine patienter ville være politimand, men han svedte så meget i hænderne, at han ikke kunne holde fast på håndjern og knippel. En anden droppede sit job som sygeplejerske, da hun ikke kunne holde fast på sprøjten. Socialt kan konsekvenserne være, at man ikke har lyst til at tage på en date eller gå til fest, siger Dunja Kirkebæk.

Mere end tre procent af danskerne lider af hyperhidrose, men sygdommen er tabuiseret. Det er ikke en lidelse, man taler med venner og familie om. Så den forbliver ukendt for mange danskere, forklarer Dunja Kirkebæk.

Ronni sagde nej til fester

Ronnie Andersen er 38 år. Han har haft hyperhidrose i 10 år, og han kan sagtens genkende Dunja Kirkebæks beskrivelser af, hvordan overdreven svedproduktion begrænser det sociale og arbejdsrelaterede liv.

– Jeg altid tænkt nøje over min beklædning, når jeg skal færdes blandt andre mennesker. Jeg ved jo, at jeg kommer til at svede igennem mit tøj, og det er bare ikke sjovt til fester eller på jobbet, siger Ronnie Andersen.

Ronni Andersen har tidligere benyttet sig af stærke deodoranter, og han har overvejet operation. For tre år siden fandt han dog frem til den danske producent af svedabsorberende tøj, Drywear, og det har hjulpet ham i hverdagen.

Svedabsorberende teknologi

Drywear udvikler undertøj, som kan holde på sveden, så resten af tøjet er fri for pletter og lugt. For Ronni Andersen er det en helt fast rutine, at han iklæder sig en svedabsorberende T-shirt om morgenen, så han føler sig mere tryg.

– Hyperhidrose er et stort problem for mange mennesker, og vi er glade for, at vi med vores teknologi kan hjælpe nogle af dem med at få mere selvtillid og livskvalitet i hverdagen, siger Jeppe Nielsen, direktør hos Drywear.

Ronni Andersen mener som Dunja Kirkebæk, at svedsygdom er et tabuiseret emne i Danmark. Han tror på, at flere med lidelsen ville føle sig forstået og accepteret, hvis man talte åbent og fordomsfrit om sygdommen.

Jeppe Nielsen
Direktør, Drywear
info@drywear.dk

Billeder

Download
Ronni Andersen lider af overdreven svedproduktion, og han bruger specialdesignet tøj, når han skal være sammen med andre mennesker. Foto: PR.
Download

Information om Drywear / Aimaze I/S

Drywear / Aimaze I/S
C.F. Richs Vej 107