Tabletvaccine mod husstøvmideallergi godkendt til behandling af unge

ALK's vaccination i tabletform mod husstøvmideallergi, ACARIZAX®, godkendt til behandling af unge patienter (12-17 år) i Danmark

Lægemiddelstyrelsen i Danmark har nu godkendt en udvidelse af markedsføringstilladelsen for ALK’s sublinguale allergivaccinationstablet mod husstøvmideallergi, ACARIZAX®, til også at omfatte behandlingen af unge patienter med husstøvmideudløst allergisk rhinitis. Dette sker på baggrund af den europæiske godkendelse, som blev givet 16.4.2017.

Den udvidede indikation omfatter patienter i alderen 12-17 år med vedvarende, moderat til svær husstøvmideudløst allergisk rhinitis trods brug af symptomlindrende medicin. Den udvidede godkendelse er baseret på data fra det globale, kliniske udviklingsprogram for ACARIZAX®.

ALK vurderer, at 20% af de patienter, der er påvirket af husstøvmideudløst allergisk rhinitis, er unge mellem 12 og 17 år.

Henrik Jacobi, forskningsdirektør i ALK har udtalt: "Med den nye indikation for ACARIZAX® er vi nu i stand til at tilbyde teenagere en tidligere behandling og at hjælpe dem med at begrænse alvorlige følgevirkninger af deres allergi”.

ACARIZAX® er den første sublinguale tabletbaserede allergivaccination mod husstøvmider, der er godkendt i Europa. Bag godkendelsen af ACARIZAX® ligger verdens største kliniske udviklingsprogram inden for allergivaccination med flere end 6.000 patienter på tre kontinenter.

ACARIZAX® opnåede europæisk godkendelse til brug hos voksne i 2015, hvor den samtidig blev den første allergivaccinationstablet, der blev godkendt til behandling af både husstøvmideudløst allergisk rhinitis og allergisk astma. I februar 2017 førte klinisk data fra ACARIZAX® udviklingsprogrammet til, at Global Initiative for Asthma (GINA) for første gang inkluderede sublingual allergivaccination som behandlingsmulighed i Global Strategy for Asthma Management and Prevention (Global Strategi for Astma Håndtering og Forebyggelse).

ACARIZAX® er på nuværende tidspunkt godkendt i 18 lande verden over og blev lanceret i Danmark i januar 2016.

For yderligere information kontakt venligst:
Medicinsk chef, Peter Arvidsson, tlf. +46 300 511 45
Nordisk produktchef, Mette Agerskov Busk, tlf. 24426554
Presseansvarlig, Jeppe Ilkjær, tlf. 30502014

Om ALK
ALK er en forskningsbaseret, global medicinalvirksomhed med fokus på allergiforebyggelse, -diagnose og -behandling. ALK er verdensledende inden for allergivaccination – en behandling af den bagvedliggende årsag til allergi. Virksomheden har cirka 2.300 ansatte med datterselskaber, produktionsanlæg og distributører verden over. ALK har indgået partnerskab med Torii, Abbott og Seqirus om at markedsføre sublingual allergivaccination i tabletform i Japan, Rusland og Sydøstasien, samt i Australien og New Zealand. Virksomhedens hovedkontor ligger i Hørsholm i Danmark, og virksomheden er noteret på Nasdaq Copenhagen. Du kan finde mere information på alk.dk.

Om husstøvmideallergi og ACARIZAX®
Husstøvmider er den mest udbredte årsag til allergi i verden . Allergisk rhinitis påvirker 113 millioner europæere (~24%), hvoraf 15 millioner (13%) estimeres til at have dårlig allergikontrol , . I Danmark lider 17,8%  af voksne (ca. 800.000) og 22% af børn (ca. 42.000) af allergisk rhinitis og 6,4% af astma.
Sygdommen kan starte tidligt i livet, den er til stede året rundt, og patienterne har en øget risiko for at udvikle astma og andre allergier. For nogle af disse patienter er den sublinguale allergivaccinationstablet mod husstøvmideallergi en relevant behandlingsmulighed, som kan forbedre deres livskvalitet og potentielt modificere den underliggende årsag til deres sygdom.

Eksamensperioden er ekstra hård for de pollenramte1.6.2017 08:00pressemeddelelse

ALK udnævner Senior Vice President for R&D i Nordamerika og Internationale markeder3.3.2017 09:48pressemeddelelse

ALK (ALKB:DC / OMX: ALK B / AKABY / AKBLF) meddeler i dag, at Hendrik Nolte, M.D., Med.Sc.D er udnævnt til ny Senior Vice President for forskning og udvikling i Nordamerika og Internationale Markeder med base i USA. Hendrik Nolte bliver ansvarlig for ALKs R&D-strategi for Nordamerika og Internationale Markeder, herunder Kina, og han vil arbejde tæt sammen med ALKs partnere i Rusland, Japan, Sydøstasien, Australien og New Zealand. Henrik Jacobi, forskningsdirektør i ALK, siger: “Hendriks ry inden for allergivaccination er uden sidestykke, og vi byder ham velkommen til ALK, hvor han vil være en nøglefigur i opskaleringen af vores aktiviteter i Nordamerika og en vigtig medspiller i forhold til vores arbejde med at globalisere porteføljen af tabletvacciner.” I sit tidligere job som Head of Respiratory hos Merck Sharp & Dome var Hendrik Nolte ansvarlig for arbejdet med udvikling og registrering af ALKs tabletvacciner mod græspollen- og ragweedallergi – GRASTEK® og RAGWITEK® – samt tabletvac

Data fra ALKs ACARIZAX® resulterer i en væsentlig opdatering af GINAs astmabehandlingsstrategi: Sublingual allergivaccination (SLIT) anbefales som behandlingsmulighed for patienter med astma forårsaget af husstøvmideallergi27.2.2017 15:11pressemeddelelse