Tablets kan styrke undervisningen i billedkunst
Digitale billeder er i stigende grad blevet en del af børns verden og indgår i dag også i faget billedkunst i folkeskolen. Her skal eleverne lære at forholde sig til og udtrykke sig ved hjælp af digitale værktøjer. Men når billedkunstlærerne skal undervise i digitalt billedarbejde, støder de ofte på udfordringer. De teknologier, der typisk er til rådighed såsom stationære pc’er og digitalkameraer, giver en række praktiske og tekniske problemer. Desuden oplever lærerne ofte, at deres faglige og didaktiske forudsætninger for at undervise i digitalt billedarbejde er mangelfulde. Konsekvensen er, at mange lærere i billedkunst kun anvender it i mindre grad i undervisningen – nogle slet ikke.
I den forbindelse har Helle Rasmussen fra Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet i en ny ph.d.-afhandling med titlen ”Kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i skolen - En Design-Based-Research-inspireret undersøgelse af, hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på iPad på 5. klassetrin” udviklet en model for et it-didaktisk design af digitalt billedarbejde. Modellen anviser et set-up med valg af digitale medier og læremidler samt en række begrundede aktiviteter og tiltag i undervisningen.
- Modellen er et redskab til lærerne i deres tilrettelæggelse af undervisning i digitalt billedarbejde, som kan skabe grundlag for kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag og i andre fag, hvor digitalt billedarbejde indgår. Det it-didaktiske design, som modellen anviser, fremmer et dobbelt læringsmål om henholdsvis kompleks betydningsfremstilling i billedarbejdet og udvikling af elevernes billedæstetiske kompetencer. Men det er vigtigt at understrege, at lærernes egne digitale billedkompetencer spiller en afgørende rolle for udfoldelse af modellen af det it-didaktiske design i praksis. Blandt andet af den grund er digitale billedkompetencer principielt relevante kompetencer for undervisere i alle fag og i alle læringskontekster, forklarer Helle Rasmussen.
Potentiale i tablets og digitale tavler
Den aktuelle undersøgelse har bl.a. vist, at der knytter sig et særligt potentiale til brugen af tablets i billedkunstundervisningen.
- En tablet udmærker sig ved at være et mobilt, multifunktionelt, hurtigt og let anvendeligt alternativ til de traditionelle medier. Med en tablet kan eleven nøjes med dette ene redskab, hvilket frigiver ressourcer til at fokusere på læreprocesserne omkring det digitale billedarbejde.
Samtidig giver touch-skærmen en fysisk interaktion med mediet, som svarer til den måde, man erfarer på, når hånden i analogt billedarbejde rører ved et materiale. Denne form for erfaring kaldes ’taktilt syn’, og min undersøgelse viser, at taktilt syn bl.a. kan fremme elevernes færdigheder i at etablere relationelle samspil mellem billeder og lyd, siger Helle Rasmussen, som også fremhæver potentialet iandre teknologier.
- En læringsplatform og digital tavle i undervisningen kan fungere som ramme for et praksisfællesskab omkring det digitale billedarbejde. Når eleverne bruger disse redskaber til at dele og reflektere over deres foreløbige såvel som færdige resultater, sker der en ’af-privatisering’ af billedarbejdet, som har læringsmæssig værdi. Dette i samspil med andre tiltag kan støtte og stimulere eleverne i deres arbejde med udvikling af det billedmæssige indhold og befordre refleksioner over samspil mellem indhold og form, understreger Helle Rasmussen.
For yderligere information:
Kontakter
Helle Rasmussen, tlf.: 27 29 50 70, e-mail: hlr@hum.aau.dk
Pressekontakt: Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk
Billeder
Information om Aalborg Universitet
Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Aalborg Universitet har skabt vækst og udvikling i 50 år19.4.2024 09:36:21 CEST | Pressemeddelelse
I år er det 50 år siden Aalborg Universitet blev etableret efter årelang kamp fra nordjyske politikere, virksomheder og gymnasieelever. Beslutningen om at etablere et universitet i Aalborg har haft stor betydning for vækst og beskæftigelse i Nordjylland. Samtidig har AAU leveret forskning af højeste kvalitet både nationalt og internationalt.
AAU-forskere har opfundet stærkt værktøj til at nedbringe CO2-udledning17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forskere fra Aalborg Universitet har udviklet en model og database, som kan beregne produkter og materialers CO2-aftryk. Det er vigtige data i forhold til at få indblik i, hvor man kan ’spare’.
Nyt forskningsprojekt sigter mod at forbedre trivslen blandt demensramte med musik16.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt projekt, støttet af VELUX FONDEN, retter fokus mod demensomsorgen på plejecentre rundt omkring i landet. Målet er at højne fagligheden i den daglige pleje, så trivslen stiger og forbruget af antipsykotisk medicin kan sænkes.
Europæiske millioner til ny forståelse af global ulighed11.4.2024 12:31:55 CEST | Pressemeddelelse
For at forstå de situationer, mennesker står i, når de bliver fængslet, udelukket eller fordrevet, er man nødt til at se på de berørte som del af familier og ikke kun som individer. Derfor modtager et danskstyret forskningsprojekt nu europæisk millionstøtte til at skabe nye forståelser for global ulighed.
Sætter lys på trafikkens mørketal og finder en tredobling i antallet af ulykker2.4.2024 14:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er langt flere ulykker i trafikken, end hvad de nuværende ulykkesstatistikker viser. Det er et af resultaterne af et forskningsprojekt om mørketal i trafikken, der er ledet af forskere fra Aalborg Universitet. I forsøget er ambulancedata brugt til at afdække nye, sorte pletter på vejene.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum