T-shirt fjernede behov for smertestillende medicin

Efter fire ugers test af en holdningskorrigerende T-shirt ville 93 procent af testpersonerne anbefale den til familie og venner. Én af deltagerne bruger nu T-shirten som alternativ til smertestillende medicin.
14 personer i FLC Danmarks kontormiljø testede en holdningskorrigerende T-shirt. Efterfølgende ville 93 procent anbefale T-shirten til familie og venner. Foto: PR.

14 kontormedarbejdere hos virksomheden FLC Danmark testede gennem fire uger effekten af en såkaldt holdningskorrigerende T-shirt. 93 procent af testpersonerne ville efterfølgende anbefale T-shirten til familie, venner eller kollegaer, og en medarbejder, der har døjet med ryg- og nakkesmerter efter en skade, endte endda med at bruge T-shirten som et alternativ til smertestillende medicin.

– Jeg styrtede ned ad trappen og brækkede min ankel sidste år, og derefter begyndte jeg at gå skævt, og jeg kom til at kompensere. Det har givet smerter op igennem ryggen og nakken. Effekten har faktisk været så stor at jeg i stedet for at tage smertestillende, når jeg får ondt i ryggen, bare kan tage trøjen på, siger Trine Hjortshøj, der er kontormedarbejder i FLC Danmark.

Test viste stor effekt

De 14 testpersoner blev indledningsvist instrueret i, hvordan de skulle anvende de holdningskorrigerende T-shirts fra AlignMed, og efter fire uger skulle de udfylde et kort spørgeskema om oplevelsen. De fleste deltagere brugte trøjen fire til fem dage i ugen, og alle 14 mente, at det var en positiv oplevelse at bruge T-shirten regelmæssigt.

– Man føler, at trøjen motiverer én til at sidde i en bedre position på stolen. Samtidig tænker man mere over at rette ryggen – også når man får den af igen – og det føles som om, man ubevidst finder en sundere stilling. Jeg kan især mærke en forskel, når jeg går rundt nede i byen. Normalt skal jeg ned og sidde efter 15-30 minutter, men med den holdningskorrigerende trøje på kan jeg sagtens gå rundt i to til tre timer, fortæller Jacob Holmen Møller, der er servicetekniker i FLC Danmark.

Spørgeskemaundersøgelsen viste, at 79 procent følte, at T-shirten havde en god effekt på kropsholdningen, når de var fysisk aktive, og samtlige deltagere følte, den havde en god effekt på kropsholdningen, når de ikke var aktive.

Fysioterapeut Charlotte Bay Kronow er ikke overrasket over den effekt, som medarbejderne i FLC Danmark har oplevet ved at bruge en af trøjerne.

– En holdningskorrigerende T-shirt holder dig ikke automatisk i en sund holdning, men der er indlejret såkaldt kinesiotape, som gør, at musklerne bliver aktiverede. Over hele kroppen er der receptorer, der sender stimuli til hjernen, og hvis du har en holdningskorrigerende T-shirt på og sidder og falder sammen foran computeren, så gør kinesiotapen, at du oplever en slags irritationsmoment – det føles rarere, når du retter dig op, forklarer Charlotte Bay Kronow, fysioterapeut, Kronow Klinik.

Trine Hjortshøj
kontormedarbejder, FLC Danmark
thj@flc.dk

Jacob Holmen Møller
Servicetekniker, FLC Danmark
jhm@youseepost.dk

Charlotte Bay Kronow
Fysioterapeut og akupunktør, Kronow Klinik
Charlottekronow@hotmail.com

Trine Hjortshøj bruger i dag en holdningskorrigerende trøje som alternativ til smertestillende, når hun får ondt i ryggen. Foto: PR.
Effekten af den holdningskorrigerende t-shirt har for Jacob Holmen Møller både været at mærke på kontoret, og når han er ude at gå. Tidligere måtte han sætte sig og hvile efter 15-30 minutter, men med trøjen på, kan han gå rundt i to til tre timer. Foto: PR.
Ifølge fysioterapeut Charlotte Bay Kronow er effekten af en holdningskorrigerende T-shirt markant, fordi den har kinesiotape indlejret, som aktiverer muskulaturen. Foto: PR.

Anodyne blev stiftet i 2014 og forhandler holdningskorrigerende tøj fra AlignMed. Holdningskorrigerende tøj er designet til at give en sundere kropsholdning specielt egnet til reducering af ømhed og spændinger.