T-foil klar til Express 1

Der er nu ved at blive lagt sidste hånd på store dele af den t-foil, som skal monteres på Express 1. Den næsten 16 ton tunge t-foil er ved at være klar til at tage hul på sin rejse til Ørskov Værft i Frederikshavn, hvor t-foil og Express 1 skal forenes.
Den nederste del af en t-foil er den store vinge, som kan sænkes ned i vandet ved sejlads i bølger.

Væsentlige dele af den 4,5 meter høje og næsten 6 meter brede t-foil til Express 1 er nu klar til at begynde sin lange og besværlige rejse fra England til Frederikshavn. Her skal den store stabilisator monteres på Express 1 under et tre uger langt ophold i den nordjyske dok.

”Bare størrelsen gør det vanskeligt at transportere de største dele af en t-foil. De kan ikke sættes på en lastbil, da den med 4,5 meter plus blokvognen vil rage op og ramme de fleste motorvejsbroer. Og hvis den ligger ned, så er den seks meter bred og kan ikke være på en almindelig vej”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Mens de sidste detaljer for selve transporten med skib bliver planlagt, har Naiad Maritime Group meddelt, at de snarest forventer at have delene til Express 1´s t-foil til levering.

Fra England kommer der tre af de allerstørste dele. Selve vingen, som skal operere i vandet under Express 1, en såkaldt lejebuk, som vingen monteres i på skibet, og til sidst den anordning som monteres på den cylinder, som sammen med en computer sørger for, at t-foil og skibets andre systemer arbejder sammen om at stabilisere skibet.

Selve cylinderen og andre væsentlige dele til hydraulikken har Naiad Maritime Group sat i produktion i Australien. Også de dele finder vej til Frederikshavn, så hele puslespillet efter planen kan sættes sammen i begyndelsen af uge 8, når Express 1 går i dok.

Det er ikke små-dele, der udgør de væsentlige dele af en t-foil på næsten 16 ton
Denne del sikrer, at en t-foil kan trækkes op under skibet, når den ikke er i brug.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.

Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Aalborg og Rønne.