Syv reaktioner på dårligt indeklima på nordjyske skoler

Folkeskoler i Rebild, Brønderslev, Aalborg, Hjørring og Mariagerfjord har fået reaktioner fra Arbejdstilsynet, fordi der er dårligt indeklima. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, der opfordrer kommunerne til at give de lokale skoler et eftersyn og sikre, at der er god luft i alle de nordjyske klasselokaler.

Dårlig ventilation, der ikke overholder loven, høje temperaturer, utætheder og skimmelsvamp. Alt sammen eksempler på, hvad Arbejdstilsynet møder, når de besøger landets folkeskoler. I de første ti måneder af 2018 har Arbejdstilsynet været på 38 besøg på skoler i Nordjylland, hvilket har resulteret i syv reaktioner på dårligt indeklima, hvor skolerne er blevet pålagt at rette op på problemerne med det samme eller undersøge problemets omfang yderligere.

Der er tale om skoler i Rebild, Aalborg, Hjørring, Brønderslev og Mariagerfjord, viser opgørelsen fra Dansk Byggeri.

- Det er næsten på hver femte besøg, at Arbejdstilsynet vurderer, at indeklimaet er dårligt, så der er faktisk en del at rette op på, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm.

Han har derfor en klar opfordring til politikerne i alle de nordjyske kommuner:

- Mange af skolerne er jo efterhånden gamle, så der er ikke noget at sige til, at det halter med fx ventilationen eller andre ting. Derfor kan jeg kun opfordre politikerne til at give deres skoler et eftersyn og afsætte penge til, at de bliver renoveret, så eleverne og lærerne ikke opholder sig i lokaler med dårlig luftkvalitet, der både går ud over indlæringen og sundheden, siger Henrik Holm.

Dansk Byggeri og SF har foreslået, at Folketinget etablerer en lånepulje til kommunerne på 200 millioner kroner om året øremærket til at forbedre indeklimaet på skolerne. Kommunerne skal kunne låne penge i puljen, uden at de risikerer at støde ind i det kommunale anlægsloft. På den måde bliver de ikke tvunget til at vælge mellem fx at reparere huller i vejene eller installere tidssvarende ventilation på skolerne.

- Desværre er det kun SF på Christiansborg, der er med på den ide, siger Henrik Holm, Dansk Byggeri Nordjylland.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland, Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.