Toptryk Grafisk

Syrisk desertør bliver faglært trykker

Hos det sønderjyske trykkeri Toptryk Grafisk er den syriske flygtning Mustafa i lære som trykker. Trods en tragisk forhistorie har vilje og gå-på-mod givet den unge syrer mange stjerner hos både kolleger og ledelse.
Mustafa Ahmad Ali Dib flygtede fra Syrien i 2015. I dag er han i voksenlære hos Toptryk Grafisk i Gråsten. Foto: PR.

28-årige Mustafa Ahmad Ali Dib er en af de mange syriske flygtninge, der kom til Danmark i slutningen af 2015. Han er uddannet sømand, og efter at have tjent som kok i det syriske militær tog han hyre på et skib med kurs mod Indien. På flugt fra regimet lykkedes det at komme til Egypten og videre til Tyrkiet, hvor han med flygtningesmugleres hjælp kom med en gummibåd mod Grækenland. Undervejs er båden ved at synke, men Mustafa bliver reddet i land. Han ender i Danmark, og mindre end to år senere er han i dag en højt skattet medarbejder hos Toptryk Grafisk i Gråsten.

– Militæret betragtede mig som desertør. De jagtede mig og opsøgte min familie – jeg kunne ikke vende tilbage. Da gummibåden sank, og vi blev reddet i land, fik jeg nødhjælp fra Røde Kors og endte i Danmark. Det var første gang i lang tid, jeg følte mig sikker, men samtidig var jeg jo usikker på alt, fortæller Mustafa Ahmad Ali Dib.

Fra kaptajn til trykker

Toptryk Grafisk er med i Sønderborg Kommunes praktikprogram for flygtninge, og her blev Mustafa efter kun to dage på sprogskole tilbudt en praktikplads. Han imponerede, og nu er praktikpladsen konverteret til en elevplads som voksenlærling, og går alt efter planen, er han udlært som grafisk tekniker om tre et halvt år.

– Jeg var jo sømand og havde altid drømt om at blive kaptajn og tænkte først: ’jamen jeg ved jo intet om trykkeri.’ Men så tænkte jeg, at jeg jo gerne vil gøre noget med mit liv, så nu prøver jeg. Heldigvis kan jeg lide, hvad jeg laver, siger Mustafa Ahmad Ali Dib.

– Mustafa er fuld af gå-på-mod, og allerede fra dag et har han kæmpet sig igennem det danske sprog. Han er vellidt blandt alle medarbejdere, og udover at vi i virksomheden er glade for at have ham, er det jo fantastisk, at vi på denne måde kan bidrage til at få flygtninge integreret og blive et aktiv for samfundet, siger Palle Bo Schmidt, der er salgs- og marketingchef i Toptryk Grafisk.

Kombination af støtte og vilje

Trods den hårde virkelighed – at Mustafa ikke kunne komme til at se sin familie, der stadig var og er i Syrien – gik han til opgaven med oprejst pande. Hans indstilling kombineret med opbakning fra kollegerne på det sønderjyske trykkeri har ifølge eget udsagn været udslagsgivende for succeshistorien.

– Jeg gør mig altid umage, fordi jeg vil være god til det, jeg laver, og for at blive godt integreret er det vigtigt, at man selv vil det – man skal gøre en indsats. Men jeg tror ikke, man kan klare det hele selv, og den støtte og hjælp, jeg har fået fra mine kolleger hos Toptryk Grafisk, har været utrolig værdifuld for mig, afslutter Mustafa Ahmad Ali Dib.

Mustafa Ahmad Ali Dib
Voksenlærling, Toptryk Grafisk
Madeb.1988@outlook.com

Palle Bo Schmidt
Salgs- og marketingchef, Toptryk Grafisk
Pbs@toptryk.dk

Billeder

Download
Kombinationen af en stærk vilje og opbakning fra arbejdspladsen har været en succes for integrationen af Mustafa Ahmad Ali Dib, der flygtede fra det syriske regime i 2015. Foto: PR.
Download
For at bidrage aktivt til en god integrationen i Danmark er Toptryk Grafisk med i Sønderborg Kommunes praktikprogram for flygtninge. Foto: PR.

Information om Toptryk Grafisk

Toptryk Grafisk
Buskmosevej 4
6300 Gråsten

74 65 01 01http://www.toptryk.dk

Toptryk Grafisk er et full-service-trykkeri, der blev grundlagt i 1981. Virksomheden, der siden 2002 har ligget i Gråsten, beskæftiger godt 30 medarbejdere og har AAA-rating fra Bisnode – den højeste kreditvurdering.

Følg pressemeddelelser fra Toptryk Grafisk

Flere pressemeddelelser fra Toptryk Grafisk