Synlighedsdag: Udsatte for seksuelle overgreb og incest hjælpes bedst ved at vi ser dem!

Mandag den 3. oktober inviterer LivaRehab Sydsjælland og Landsforeningen Spor til gratis temaeftermiddag på STARS i Vordingborg om forskellige aspekter af psykisk sårbarhed og senfølger af overgreb.

Senfølger af seksuelle overgreb er skadeligt for et menneskes udvikling. Derudover er skam, skyld, omgivelsernes berøringsangst, systemets manglende fokus og samfundets tabuisering med til at forstærke det. Det betyder, at mange ofre for overgreb ikke får den hjælp, de behøver.

”Noget af det hårdeste i verden for et menneske i krise og konstant sorg er ikke at blive set, og at deres smerter ikke anerkendes. De fortjener at vide, at vi ser dem. Og at vi gør alt, der står i vores magt, for at hjælpe dem. Vi tror på, at jo mere vi støtter den enkelte, jo bedre bliver vi til at udvikle forbyggende metoder. Derfor er vi glade for at medvirke til at sætte fokus på området”, siger Flora Ghosh, direktør for LivaRehab.

Synlighedsdagen sker i samarbejde med  Landsforeningen Spor, der har et særligt forhold til netop denne dag.

"Senfølger af seksuelle overgreb skal frem i lyset. Synlighedsdagen kaster mange gode ting af sig, for eksempel Landsforeningen Spor for voksne med senfølger. For det var her vi første gang mødte andre med samme baggrund og ønske om at synliggøre senfølger", fortæller Helle Borrowman, formand for Landsforeningen Spor.

Fakta

LivaRehab er center for skadevirkninger af mennesker med skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb. Siden 2011 har centeret støttet mere end 600 mennesker til at genfinde fodfæste i livet.

Landsforeningen Spor er en interesseorganisation for voksne med senfølger af seksuelle overgreb og har til formål at synliggøre voksnes senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen.

Reorganisering af LIVa's ledelsesstruktur15.1.2020 22:10:01 CET | Pressemeddelelse

Den 7. januar vedtog LIVa's medlemmer på en ekstraordinær generalforsamling at vælge en helt ny bestyrelse med advokat Christian Dahlager som ny forperson for bestyrelsen. Det skete efter samarbejdsvanskeligheder mellem den nu tidligere bestyrelse og direktionen, som blev afskediget ultimo 2019. Den nye bestyrelse har nu gennemgået forløbet op til, at den tidligere bestyrelse opsagde direktionen og kan ikke finde sagligt grundlag for afskedigelsen af direktionen. Forperson for LIVa, Christian Dahlager udtaler: –Det, der er angivet i opsigelserne, som begrundelse for at bringe ansættelserne til ophør, kan vi ikke finde grundlag for på baggrund af det materiale, vi har gennemgået. Vi er dog på ingen måder blinde for, at der har været udfordringer i forhold til arbejdsmiljøet i LIVa. Som bestyrelse ser vi det som vores vigtigste opgave, at LIVa er et godt sted for både brugere og medarbejdere. Bestyrelsen har valgt at reorganisere ledelsesstrukturen. Det skyldes også, at LIVa har været ig