Synlighedsdag: Udsatte for seksuelle overgreb og incest hjælpes bedst ved at vi ser dem!

Mandag den 3. oktober inviterer LivaRehab Sydsjælland og Landsforeningen Spor til gratis temaeftermiddag på STARS i Vordingborg om forskellige aspekter af psykisk sårbarhed og senfølger af overgreb.

Senfølger af seksuelle overgreb er skadeligt for et menneskes udvikling. Derudover er skam, skyld, omgivelsernes berøringsangst, systemets manglende fokus og samfundets tabuisering med til at forstærke det. Det betyder, at mange ofre for overgreb ikke får den hjælp, de behøver.

”Noget af det hårdeste i verden for et menneske i krise og konstant sorg er ikke at blive set, og at deres smerter ikke anerkendes. De fortjener at vide, at vi ser dem. Og at vi gør alt, der står i vores magt, for at hjælpe dem. Vi tror på, at jo mere vi støtter den enkelte, jo bedre bliver vi til at udvikle forbyggende metoder. Derfor er vi glade for at medvirke til at sætte fokus på området”, siger Flora Ghosh, direktør for LivaRehab.

Synlighedsdagen sker i samarbejde med  Landsforeningen Spor, der har et særligt forhold til netop denne dag.

"Senfølger af seksuelle overgreb skal frem i lyset. Synlighedsdagen kaster mange gode ting af sig, for eksempel Landsforeningen Spor for voksne med senfølger. For det var her vi første gang mødte andre med samme baggrund og ønske om at synliggøre senfølger", fortæller Helle Borrowman, formand for Landsforeningen Spor.

Fakta

LivaRehab er center for skadevirkninger af mennesker med skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb. Siden 2011 har centeret støttet mere end 600 mennesker til at genfinde fodfæste i livet.

Landsforeningen Spor er en interesseorganisation for voksne med senfølger af seksuelle overgreb og har til formål at synliggøre voksnes senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen.

Kvinder med prostitutionsskader lades i stikken - Succesfuldt rehabiliteringsindsats er lukningstruet.7.9.2016 07:15pressemeddelelse

De sidste fem år har LivaRehab tilbød 360 graders indsats til udsatte kvinder med baggrund i prostitution.  Og i de sidste tre år med midler fra Socialministeriet har LivaRehab udviklet målbare metoder og givet støtte til nogle af samfundets mest sårbare -  psykisk syge, voldsramte og ensomme mennesker med skadevirkninger fra prostitution, incest og seksuelle overgreb – så de fik mulighed for at komme ud af deres fastlåste situation. Men nu trues indsatsen på sin eksistens. Fra november 2016 er der ikke flere penge til projektet fra ministerietet og Københavns Kommunes har ikke gjort noget for at forankre projektet, selvom det er deres borgere der fik hjælp. Det betyder at centerets 360 graders indsats med psykiater, psykolog, socialrådgiver, gældsrådgiver og jobkonsulent ser ud til at skulle lukke - Med mindre kvinderne selv betaler for det, hvilket er urealistisk.  ”Det værste er at kvinderne sendes ud i ingenting. Der er ikke oprettet alternative rehabiliteringsmuligheder for dem