Syngende protest mod dagpengeforringelser

De omkring 4.000 studerende, der er medlemmer af de it-professionelles fagforbund PROSA, afleverer syngende protest til Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
PROSAs forbundssekretær Amanda Christiansen (th) og musiker Karina Willumsen overrækker protestpostkort fra de 4.000 studerende, der er medlemmer af it-fagforeningen PROSA, til repræsentanter fra FH.

”Vi vil ikke finde os i yderligere forringelser af dimittendsatsen”.

Sådan lyder det fra de cirka 4.000 medlemmer af PROSA/UNG og PROSA/STUD, som er de it-studerendes lokalafdeling i PROSA.

Fredag lod de deres frustrationer over regeringens planlagte forringelser af dagpengereglerne få frit spil foran Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) på Islands Brygge i København. Det skete i form af en protestsang med titlen ”Vi råber op” skrevet og fremført af politisk musiker Karina Willumsen.

”Vi synes, det er uacceptabelt, at FH støtter en reform, der slår så hårdt på de unge. Når de støtter reformen, støtter de også den tåbelige tilgang til arbejdsløse dimittender, nemlig at de er dovne og kan tvinges i arbejde, hvis vi bare presser dem nok på pengepungen”, siger Amanda Christiansen, der er forbundssekretær i PROSA.

Regeringens udspil lægger op til at beskære de nyuddannedes dagpenge med en tredjedel fra de nuværende 13.815 kroner om måneden til bare 9.500 kroner. Desuden ønsker regeringen at skære de unges dagperiodeperiode fra to til blot et enkelt år.

Spareplanen flytter penge fra dimittenderne til de mangeårige a-kassemedlemmer, som til gengæld kan få en højere dagpengesats i de første måneders ledighed. Men det falder ikke i god jord hos PROSAs studerende.

”FH skal støtte op om de unge og tale for de unge. FH skal understrege for regeringen, at der stadig er brug for flere midler til dagpengesystemet, som FH selv beskriver som udhulet, og at det ikke er en løsning bare at omfordele midlerne”, siger Amanda Christiansen.

Med protestsangen håber hun, at ledelsen i FH, der hidtil har været tavs i spørgsmålet om at beskære de nyuddannedes dagpengesats, endelig åbner munden.

”Vi vil sørge for, at de hører os, og vi håber, at de kan genfinde fællesskabsfølelsen og solidariteten gennem musikkens gave. Vi vil ikke længere sidde i stilhed, når vi bliver kastet under bussen”, siger Amanda Christiansen.

Forbundssekretær Amanda Christiansen, telefon 20 96 84 97
Kommunikationschef Ole Hoff-Lund, telefon 26 83 81 84

Billeder

Download
PROSAs forbundssekretær Amanda Christiansen (th) og musiker Karina Willumsen, der har skrevet protestsangen "Vi råber op" i protest mod forringelser af dagpengene for nyuddannede.
Download

PROSA anmoder justitsministeren om at opløse KL ved lov1.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

PROSA - Forbundet af It-professionelle har i dag, 1. april 2024, anmodet Justitsministeren om at ophæve Kommunernes Landsforening (KL) ved lov. Baggrunden for denne opsigtsvækkende anmodning skal findes i Datatilsynets nylige påbud til 53 kommuner omkring videregivelsen af skoleelevers personoplysninger til Google (kendt som Chromebook-sagen). Her har KL argumenteret for, at de ønsker at fortsætte kommunernes ulovlige brug af Chromebook og mener, der er et behov for lovliggørelse af forholdet gennem en indgriben fra Folketinget.