SYNERGI: Regeringens digitaliseringsstrategi baner vej for mere grøn omstilling

I dag er det nærmest umuligt at få adgang og et brugbart overblik over data, når det handler om det samlede energiforbrug. Men det vil regeringen ændre. Med en ny strategi for digitalisering foreslår regeringen bl.a. at slippe energiforbrugsdata fri.

”Hvis ikke vi kender vores energiforbrug, opererer vi i blinde. Data og en kortlægning af vores energiforbrug er en forudsætning for at finde de mange rentable energibesparelser, der eksisterer rundt omkring i virksomheder, institutioner og husstande. I dag spilder vi alt for meget af vores energi væk, og en langt mere strategisk, systematisk og oplyst tilgang til energiforbrug, uanset om man er borger, virksomhed eller institution, vil betyde et lavere energiforbrug og energispild i Danmark”, siger Katrine Bjerre M. Eriksen, direktør i SYNERGI, der er stiftet af Danfoss, Grundfos, ROCKWOOL og VELUX.

Og det er ikke helt ubetydelige besparelser, der er tale om. SYNERGI præsenterede i efteråret en analyse, der viste, at data, digitalisering og intelligent styring kan skære hele 10 pct. af Danmarks energiforbrug i bygninger. Bygninger er generelt en af de helt store klimasyndere både i Danmark og globalt. Herhjemme tegner bygninger sig samlet for 40 pct. af energiforbruget og knap en tredjedel af CO2-udledningen.

”Regeringens strategi er for alvor med til at rykke forsyningssektoren ind i den digitale tidsalder. Og i en tid, hvor vi ønsker at gøre os uafhængige af den russiske energi, er det meget positivt, at regeringen præsenterer et forslag om at sætte energiforbrugsdata fri. Sænker vi fx vores energiforbrug med blot 5 pct., vil det betyde en reduktion af gasimporten med 14 pct. De energibesparende teknologier kan implementeres her og nu og har effekt med det samme. Nu skal vi bare have hele Danmark i gang”, siger Katrine Bjerre M. Eriksen.

Frisætning af energiforbrugsdata kan desuden åbne op for et nyt grønt marked, hvor private virksomheder har større muligheder for at tilbyde ekspertise og finansiering til især energieffektivisering, fordi det er muligt at kortlægge energibesparelserne ved hjælp af tilgængelige digitale data.

Regeringens nye digitaliseringsstrategi kan findes her.