Sydvestjyderne er vilde med at fjerne plastikaffald i vandkanten

WWF Verdensnaturfonden har sammen med Netto søsat et landsdækkende borgerdrevet forskningsprojekt, Projekt Plastik-Smart. Danskerne er inviteret med helt frem i forreste klitrække for at indsamle, dokumentere og forske i den plast, der rammer de danske strande. Efter kun to uger har flere end 500 familier allerede ansøgt om at være med – heraf godt 40 familier fra det Sydvestjyske.

Projekt Plastik-Smart sætter fokus på den plastik, der ender i naturen og havner på vores smukke strande. Som noget nyt inviterer WWF i partnerskab med Netto, danske familier med til arbejdet med at registrere og dokumentere, hvilke typer af plastikaffald, der ligger på de danske strande. Projekt Plastik-Smart giver familier mulighed for at blive klogere på plastikudfordringen i Danmark, da plasticeksperter fra WWF Verdensnaturfonden hjælper familierne med den håndholdte strandforskning.

Projektet er landsdækkende og foregår på 10 strande i de første dage af maj. Ud af de mange ansøgere vil 40 familier inviteres med i projektet, og alle andre familier klædes på til selv at forske videre ved hjælp af en mobilapp, når de færdes på strandene i fritiden. De data, der indsamles af familierne, indgår i WWF Verdensnaturfondens arbejde med at forebygge, at plastik ender i den danske natur, og bliver samtidig en del af en stor international plastikundersøgelse. Hos Netto, der dels har et langvarigt strategisk samarbejde med plastikeksperterne fra WWF Verdensnaturfonden, og dels er partner på strandprojektet, er man glad for opbakningen fra danskerne.

”Plastik har mange gode sider, og gør man det godt, så er det en ressource, der kan genbruges og upcycles til nye produkter igen og igen. Det arbejder vi på at blive endnu bedre til i Netto, så plastikken ikke ender i naturen som affald. Derfor var det også helt naturligt for os at støtte om på WWFs Projekt Plastik-Smart her i Sydvestjylland. 40 familier er virkeligt flot opbakning, men vi vil gerne have engageret endnu flere fra Syd- og Vestjylland i alle aldre, siger Thomas Moltke Clement, regionschef for Syd- og Vestjylland i Netto.

WWF Verdensnaturfonden ser den store opbakning fra familierne som et tegn på, at danskerne er klar over, at naturen har brug for en hjælpende hånd imod plastikken.

”Vores natur og vilde dyr er plaget af plastik – også herhjemme i Danmark. Plastikken står ikke bare dyrene ihjel og skader vores havmiljø, den ender også som mikroplastik i vores spisefisk. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får fokus på plastikaffald i vores danske natur – og at vi sammen med Netto giver en masse familier mulighed for at være en del af løsningen på problemet,” siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Du og din familie kan stadig ansøge om at komme med WWF Verdensnaturfonden og Netto ud og undersøge lokale strande i Danmark. Besøg www.plastiksmart.dk og find tid og sted for indsatsen ved Blåvand. Deadline for tilmelding er 7. april 2019.

For mere om samarbejdet og hvad Netto arbejder med på plastik, besøg www.netto.dk/plastiksmart

Majken Bramstrup, CSR ansvarlig, Netto Danmark, majken.bramstrup@netto.dk, 87 78 73 71

Cecilie Weinholt, Pressechef WWF Verdensnaturfonden, c.wwinholdt@wwf.dk, 31 76 12 00

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 462 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Om WWF Verdensnaturfonden
WWF har kontorer i 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Om Projekt Plastik-Smart
Projekt Plastik-Smart er endnu et initiativ i WWF Verdensnaturfondens og Nettos fælles kamp for at blive klogere på plast. Vores mål er at mindske plastikken i danskernes dagligdag og i naturen. Du kan læse mere om WWF Verdensnaturfondens partnerskab med Netto på www.wwf.dk og på www.netto.dk.