Sydbanks delårsrapport – 3. kvartal 2022

Med et resultat på 1.187 millioner kroner og en egenkapitalforrentning på 12,5 procent efter skat er det et bundsolidt regnskab for årets tre første kvartaler, Sydbank præsenterer i dag.

- Det er meget tilfredsstillende, at lønsomheden, når vi kigger på basisresultatet før nedskrivninger, stiger med 47 procent. Vi er både lykkedes med at øge indtægterne, samtidig med at vi har reduceret omkostningerne. Dette øger Sydbanks robusthed i en tid, hvor flere kunder kan få brug for hjælp fra banken, siger administrerende direktør Karen Frøsig.

Samlet set er bankudlånet i årets tre første kvartaler vokset med 8,1 milliarder kroner. En anden post, der har udviklet sig meget stærkt, er nettorenterne. I tredje kvartal blev Nationalbankens styringsrente positiv. Og det kan ses i Sydbanks regnskab.

- Vi har et stort indlånsoverskud i Sydbank, og det vokser endda igen det seneste kvartal. Med det nye renteniveau fra Nationalbanken påvirker det Sydbanks nettorenter væsentligt i positiv retning, siger Karen Frøsig.

Hovedpunkter fra regnskabet for 1.-3. kvartal 2022

• Resultatet lander på 1.187 mio. kr.
  • Egenkapitalforrentning på 12,5 pct. p.a. efter skat
  • Basisindtjening på 3.690 mio. kr. Det er 13 pct. højere end i samme periode i 2021
  • Handelsindtjening på 177 mio. kr.
  • Basisomkostningerne falder 4 pct. til 2.288 mio. kr. sammenlignet med samme periode sidste år
  • Basisresultat før nedskrivninger på 1.579 mio. kr. er 47 pct. højere end samme periode sidste år
  • Nedskrivninger på udlån mv. er en indtægt på 87 mio. kr.
  • Bankudlån stiger med 8,1 mia. kr.
  • Forventninger til hele årets resultat efter skat er i intervallet 1.500-1.700 mio. kr.