Sydbank blandt de bedst ratede banker i Europa

Det internationale ratingbureau Moody´s har i april 2020 opdateret deres rating af Sydbank. Igen rater Moody´s Sydbanks langsigtede gæld til A1, en karakter, der ligger blandt de allerbedste i Europa.

-  Moody´s rating er et udtryk for, at de ser Sydbank stå solidt. Vi er solidt kapitaliseret med betydelig overskydende kapital, og vi har rigeligt med likviditet. De to ting er begge meget vigtige i en krisesituation, som den vi står i nu, siger bankdirektør Bjarne Larsen fra Sydbank.

Ros til kreditkvaliteten

Sydbank har 11 kvartaler i træk tilbageført nedskrivninger. Et udtryk for, at kreditkvaliteten er høj. I Moody´s analyse fremhæves det, at også de nyeste kreditter er af høj kvalitet.

-  Vores forsigtige tilgang i rådgivningen betyder, især i den nuværende situation, en højere grad af sikkerhed og kvalitet i de kreditter vi yder, og det kvitterer Moody´s for, siger Bjarne Larsen

Ser man på, hvor udfordringerne kommer fra, så peger de på markedsforholdene afledt af coronavirus, som Moody´s vurderer kan føre til en vis forringelse af kreditkvaliteten i de kommende kvartaler.

Moody´s rater også lande, og her ligger Danmark helt i top med en AAA rating, som et økonomisk solidt land. Samtidig har Moody´s i marts 2020 annonceret, at de har ændret deres syn på den danske banksektor generelt, så outlook - altså deres forventninger til fremtiden - er ændret fra stabil til negativ på grund af coronavirus.

Sådan ser Moody´s globale rating af banker ud:

Weighted Average Long-Term Rating*

North America